Minns ni Plantagon, det världsunika växthuset med vertikalodling som skulle byggas i Linköping? Kommunen förberedde genom att anlägga en gata, sätta upp lyktstolpar och dra fram vatten och avlopp. Men projektet slutade med konkurs och något bygge blev det aldrig.
På den övergivna gatan vid Plantagontomten – Ludvigsbergsgatan – har kommunen kallat till presskonferens för att berätta om ett annat projekt som också länge verkade rinna ut i sanden. Ullevileden, som ska förbinda Tornby med Mörtlösa, har diskuterats i decennier utan att förverkligas – förrän nu.
Vid årsskiftet började Peab bygga etapp 1 av vägen, från Tornby till Gumpekullavägen (Ekängsvägen), inklusive en bro över Stångån. Nu är det klart att Mark & Energibyggarna ska bygga etapp 2 fram till Mörtlösa.
– Det är vårt första projekt i Östergötland. Det ska bli kul, säger företagets platschef Erik Svanäng.
Mark & Energibyggarna vann anbudsstriden knappt före Skanska, 84,2 miljoner kronor mot 84,9. Ytterligare två anbud lämnades in: Holst Entreprenad 95,3 miljoner och SM Entreprenad 117 miljoner.
– Vi hade hoppats på fler anbud, men fyra är bättre än ett. Och summan ligger i linje med vad vi planerat, kanske till och med lite lägre, säger Per Oldfeldt, kommunens projektledare för Ullevileden.
Sammanlagt väntas Ullevileden kosta 450 miljoner kronor. Väl använda pengar, anser kommunalrådet Stefan Erikson (M).
– Ullevileden behövs för att avlasta både Kallerstadsleden och E4, och det är viktigt att den är på plats innan vi börjar bygga Ostlänken. Att vi bygger en gång- och cykelväg längs Ullevileden öppnar också upp det här området för Linköpingsborna, säger han.
I juni 2026 ska Ullevileden vara klar för trafik. Några fakta om vägen:
• 3,5 kilometer lång bilväg, med ett körfält i vardera riktning.
• 3,8 kilometer gång- och cykelväg.
• Fyra cirkulationsplatser.
• 700 nya träd och 4 000 nya buskar.
• Fågelutkiksplats.
• Vattenspegel för fåglar och insekter.
När Plantagon skulle byggas lade kommunen 7,8 miljoner på detaljplan, gata och annan infrastruktur. Per Oldfeldt tror inte att de pengarna var bortkastade.
– Nu kommer de här verksamhetstomterna att ligga alldeles intill Ullevileden och då blir de väldigt attraktiva. Först ska de användas som etableringsytor för vägbygget, men sedan kommer de att kunna säljas, säger han.