2003 inledde Saab diskussioner med europeiska flygtillverkare om att utveckla ett så kallat UCAV, Unmanned Combat Aerial Vehicle. Planet skulle, under fransk ledning, byggas i så kallad stealth-teknik för att göra det så svårupptäckt som möjligt.
Efter en bitvis hård inrikespolitisk debatt fick Saab i slutet av 2005 tillåtelse att delta i projektet. Saab utvecklade bland annat planets avionik, aerodynamik och stealth-förmåga. Den svenska försvarskoncernen fick även i uppgift att tillverka skrovet, vilket skedde på Saabs anläggning i Linköping.
Neuron provflögs första gången i slutet av 2012 i Frankrike. I februari i år genomfördes den hundrade provflygningen i Frankrike. Sedan dess har ytterligare tolv provflygningar genomförts i Italien.
Försvarets materielverk, FMV, har nu offentliggjort de första bilderna från de provflygningar som har genomförts i Sverige. I september genomfördes totalt elva flygningar med attackdrönaren vid FMV:s provplats i Vidsel. Under testerna användes ett Gripenplan för att undersöka på vilka avstånd det obemannade flygplanet gick att upptäcka.
– Saab gjorde även egna prov med en ny radar för Gripen C/D, säger Anders Fredlund, projektledare för Neuron på FMV Gripen, i en kommentar.
I samband med testflygningarna genomfördes tre försök med bombfällning. Det var dock inga skarpa bomber som fälldes – utan betongklumpar.
FMV hemlighåller alla testresultat men uppger att testerna genomfördes utan missöden.
– Det var sol hela tiden, vilket var bra eftersom Neuron inte kan lyfta eller landa om det är blött på marken, fransmännen tycker nämligen att banan är väl kort i Vidsel, säger Anna Ljunggren, biträdande projektledare för Neuron på FMV Gripen, i en kommentar.
Neuron är en så kallad demonstrator och har bara tillverkats i ett exemplar.