Grävmaskiner, betongplattor, kablar och verktyg trängs på gång- och cykelbanan längs Vasavägen i centrala Linköping. Här pågår just nu en stor upprustning av trafikmiljön. Nya gatlampor monteras, asfalten byts ut och upphöjda gång- och cykelöverfarter skapas vid alla korsningar. Gångbanan förses också med betongplattor för att mer tydligt separera fotgängare från cyklister.
– Kommunen fick statsbidrag för trafiksäkerhetshöjande åtgärder och det vi började med var att kolla på den här gatan – det har inte hänt så mycket här på väldigt länge. Det är otrygga korsningar, det är mörkt på vintern och asfalten har varit dålig. Samtidigt signalerade Tekniska verken att de behövde byta vattenledningarna som ligger under gång- och cykelbanorna på båda sidor, säger Marie Fredin, som är projektledare på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Det började med att Tekniska verken bytte vattenledningarna längs Vasavägens norra gång- och cykelväg under våren, vilket innebar att delar av gatan grävdes upp för att sedan lappas ihop igen. Därefter, under sommaren, samordnade bolaget och kommunen sina projekt vid korsningen Vasavägen/Östgötagatan. Även korsningen grävdes upp vilket fick en stor påverkan på trafiken.
När arbetet vid korsningen var klart påbörjade kommunen sin upprustning av Vasavägens norra gång- och cykelväg – som sträcker sig till Abiskorondellen. Arbetet är planerat att pågå året ut. Därefter tar Tekniska verken återigen vid, byter ut ledningarna längs den södra gång- och cykelvägen och sedan genomför kommunen exakt samma upprustning där. Sammanlagt är det 1 200 meter gång- och cykelväg som renoveras och budgeten är cirka tolv miljoner kronor. Hela projektet ska vara klart i december 2024 – uppemot två år sedan starten.
– Jag kan förstå att det är många som tycker att det här projektet är jobbigt och att det är bökigt för verksamheterna längs gatan, men det är under en begränsad tid. Staden måste byggas om, säger Marie Fredin.
Delar av gång- och cykelbanan har ju nyligen grävts upp och fyllts igen av Tekniska verken. Varför kunde ni inte samköra projekten ännu mer?
– Vi har samordnat så gott vi kan. Det handlar om att Tekniska verken handlar upp sina entreprenörer och vi handlar upp våra. Om vi ska ha en entreprenör som står och väntar bakom deras rygg blir det inget bra om de får ett stopp. Sedan vill vi egentligen ha mer tid mellan bytet av vattenledningarna och upprustningen så att allt material i marken hinner sätta sig, säger Marie Fredin och fortsätter:
– Tekniska verken har bara lagt på ett skinn med asfalt där de grävt upp. Vi sa att vi inte kunde ha det som en grusväg tills vi kom dit.
Projektledaren menar att arbetet är komplicerat.
– Dels har vi ingenstans att lägga materialet. Sedan är sektionerna smala – med balkonger och entréer som människor måste ha tillgång till. Verksamheterna måste också ha "access". Även träden är skyddade, säger Marie Fredin.
Miljöpartiet och samhällsbyggnadsnämndens vice ordförande Gunnar Gustafsson tycker att gång- och cykelbanorna längs Vasavägen skulle ha byggts om i samband med upprustningen. De är kritiska till att en del portar går upp rakt ut i gång- och cykelvägen.
– Det går inte att flytta ut vägen mer då träden är skyddade. Det vi gör är ju att lägga plattor på gångbanan för att öka tydligheten. Cyklisterna ska åka på delen längst från portarna, säger Marie Fredin.