Här intog 600 bikers stan

Årsracet på Linköpings motorstadion bjöd på sedvanlig uppvisning av tvåhjulig glädje från olika årtionden och från olika discipliner.

Alla motorcyklar är inte jättegamla. I kalssen Classic super sport får motorcyklarna inte vara yngre än 20 år.

Alla motorcyklar är inte jättegamla. I kalssen Classic super sport får motorcyklarna inte vara yngre än 20 år.

Foto: Bänkt Olsson

Linköping2019-08-04 21:00

Årsracet, det 54:e i ordningen och där med kallat 54-årsracet, lockade både stor publik och drygt 600 deltagare från när och fjärran.

Tony Arbeus från Örebro kör runt bland träd och stenbumlingar på sin Yamaha TY250, en trialhoj från 1976.

– Jag har åkt på varje årsrace sedan 2006. Det som är så roligt med Årsracet är att man träffar folk från olika discipliner, man träffar gamla vänner år efter år och en massa nya vänner, säger Tony.

I depån på roadracingbanan sitter Michael Djupsjöbacka och hans vänner från Österbotten i Finland. För dem är det tradition att åka till Sverige och Årsracet varje år.

– Vi har varit här i nästan 30 år, säger Michael som åker en Ducati från 1970.

– Det är Honda som kör mest i den här klassen. Så vi har två Ducati från Finland för att knäcka det här Hondamonopolet!

Tyvärr bråkade det italienska fullblodet med Michael och han kom inte i mål under vare sig lördagens eller söndagens race.

Två andra finnar på plats i Linköping är Eetu Jalonen och Kari Tuominen. Av alla galna galenskaper man kan ägna sig åt på motorcykel kan motocross med sidovagn ta priset. De två på motorcykeln måste vara väl samspelta och den så kallade burkslavens förtroende för föraren måste vara 100-procentigt.

– Njaaa, skrattar Eetu som hoppat i sidovagnen som ersättare för sin pappa.

– Jag måste ha fullt fokus på vart banan tar vägen. Man kan inte tänka på att det är farligt. Även om det inte är jag som håller i styret så är det jag som styr med min kroppsvikt, säger Eetu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om