Jubel i Ebbepark när Overflow släppte spel

Efter två år av programmerande, slipande och filande har nu Linköpingsföretaget Overflows spel "Madshot" släppts på spelplattformen Steam. Lanseringen firades med tårta i Ebbepark.

Jonathan Prytz visade upp spelets utveckling, från den första protoypen till dagens nästan färdiga spel.

Jonathan Prytz visade upp spelets utveckling, från den första protoypen till dagens nästan färdiga spel.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-06-11 17:00

Våldsamt, intensivt, akrobatiskt – i ett universum baserat på skräckförfattaren H.P. Lovecrafts universum. Så beskriver Overflow själva sitt nya spel "Madshot" som släpptes på spelplattformen Steam i torsdags kväll.

– Det ser lite ut som en serietidning i stilen. Och det är i 2D, som Super Mario, säger Samuel Sekandagu som är ett av företagets grundare och som jobbat på spelet från början för ungefär två år sedan.

undefined
Samuel Sekandagu läste byggprogrammet på Ljunkan men började göra spel tillsammans med kompisen Jonathan Prytz, helt självlärda.

Overflow tillhör paraplyorganisationen East Sweden Game, en slags samlingsplats för spelföretag under ett och samma tak i Ebbepark. På torsdagen firades släppet med tårta och testspelande för alla på kontoret.

undefined
Jonathan Prytz visade upp spelets utveckling, från den första protoypen till dagens nästan färdiga spel.

Versionen av spelet som nu har släppts är inte den fullständiga versionen. De som laddar ner spelet nu får en slags demovariant som om åtta månader ska ha blommat ut till ett helt färdigt spel. Då ska spelarnas åsikter tas i beaktande och buggar och annat fixas till.

– Vi har haft testspelare som spelat och gett åsikter tidigare och det har varit värdefullt. Men folk ger oftast inte sin riktiga åsikt förrän man har köpt en produkt, säger Jonas Nolér som är ljudprogrammerare.

undefined
Jonas Nolér är ljudprogrammerare och ser till att ljudet hamnar på rätt plats.

Steam kan liknas vid ett Spotify för spel. Nästan vem som helst kan få ut ett spel på plattformen, men för att synas och få många att ladda ner sitt spel behövs lite hjälp.

– Det är jätteviktigt. Vår förläggare hjälper till att skicka ut spelet till olika influencers och annan marknadsföring. Nu har vi hamnat på olika listor så att vi syns på sajten, säger Samuel Sekandagu.

Stödet från den italienska förläggaren 505 games möjliggjorde också att företaget kunde ta in sex extra personer att jobba på projektet, från två till åtta stycken.

– Det hade blivit ett helt annat spel om vi inte hade med oss dem, säger ljud- och musikansvarige Magnus Chirgwin.

undefined
Magnus Chirgwin bor i Norrköping och har gjort musiken och ljudeffekterna i spelet. "Det är tung metal, så det är mycket gitarrer i spelet."

Spelet är nu tillgängligt för Steams 120 miljoner användare. Hur många som laddar ner det återstår att se.

– 10 000 första veckan skulle vara nice. Men vi har inte satt någon målsiffra sådär.

– Om vi kommer upp i 25 000 totalt så går vi plus minus noll.

undefined
När spelet officiellt lagts ut på Steam jublades det i det lilla kontoret.

Nyligen släppte East Sweden Games-kollegorna på Pugstorm spelet Core Keeper som fick 250 000 nedladdningar första veckan.

– Det är ett drömscenario, säger Samuel Sekandagu.

– En annan dröm är ju att vi har råd att göra ett spel på liknande sätt igen. Att man inte förlorar jobbet, säger Jonas Nolér och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!