Jubel i Ebbepark nÀr Overflow slÀppte spel

Efter tvÄ Är av programmerande, slipande och filande har nu Linköpingsföretaget Overflows spel "Madshot" slÀppts pÄ spelplattformen Steam. Lanseringen firades med tÄrta i Ebbepark.

Jonathan Prytz visade upp spelets utveckling, frÄn den första protoypen till dagens nÀstan fÀrdiga spel.

Jonathan Prytz visade upp spelets utveckling, frÄn den första protoypen till dagens nÀstan fÀrdiga spel.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-06-11 17:00

VĂ„ldsamt, intensivt, akrobatiskt – i ett universum baserat pĂ„ skrĂ€ckförfattaren H.P. Lovecrafts universum. SĂ„ beskriver Overflow sjĂ€lva sitt nya spel "Madshot" som slĂ€pptes pĂ„ spelplattformen Steam i torsdags kvĂ€ll.

– Det ser lite ut som en serietidning i stilen. Och det Ă€r i 2D, som Super Mario, sĂ€ger Samuel Sekandagu som Ă€r ett av företagets grundare och som jobbat pĂ„ spelet frĂ„n början för ungefĂ€r tvĂ„ Ă„r sedan.

undefined
Samuel Sekandagu lÀste byggprogrammet pÄ Ljunkan men började göra spel tillsammans med kompisen Jonathan Prytz, helt sjÀlvlÀrda.

Overflow tillhör paraplyorganisationen East Sweden Game, en slags samlingsplats för spelföretag under ett och samma tak i Ebbepark. PÄ torsdagen firades slÀppet med tÄrta och testspelande för alla pÄ kontoret.

undefined
Jonathan Prytz visade upp spelets utveckling, frÄn den första protoypen till dagens nÀstan fÀrdiga spel.

Versionen av spelet som nu har slÀppts Àr inte den fullstÀndiga versionen. De som laddar ner spelet nu fÄr en slags demovariant som om Ätta mÄnader ska ha blommat ut till ett helt fÀrdigt spel. DÄ ska spelarnas Äsikter tas i beaktande och buggar och annat fixas till.

– Vi har haft testspelare som spelat och gett Ă„sikter tidigare och det har varit vĂ€rdefullt. Men folk ger oftast inte sin riktiga Ă„sikt förrĂ€n man har köpt en produkt, sĂ€ger Jonas NolĂ©r som Ă€r ljudprogrammerare.

undefined
Jonas Nolér Àr ljudprogrammerare och ser till att ljudet hamnar pÄ rÀtt plats.

Steam kan liknas vid ett Spotify för spel. NÀstan vem som helst kan fÄ ut ett spel pÄ plattformen, men för att synas och fÄ mÄnga att ladda ner sitt spel behövs lite hjÀlp.

– Det Ă€r jĂ€tteviktigt. VĂ„r förlĂ€ggare hjĂ€lper till att skicka ut spelet till olika influencers och annan marknadsföring. Nu har vi hamnat pĂ„ olika listor sĂ„ att vi syns pĂ„ sajten, sĂ€ger Samuel Sekandagu.

Stödet frÄn den italienska förlÀggaren 505 games möjliggjorde ocksÄ att företaget kunde ta in sex extra personer att jobba pÄ projektet, frÄn tvÄ till Ätta stycken.

– Det hade blivit ett helt annat spel om vi inte hade med oss dem, sĂ€ger ljud- och musikansvarige Magnus Chirgwin.

undefined
Magnus Chirgwin bor i Norrköping och har gjort musiken och ljudeffekterna i spelet. "Det Àr tung metal, sÄ det Àr mycket gitarrer i spelet."

Spelet Àr nu tillgÀngligt för Steams 120 miljoner anvÀndare. Hur mÄnga som laddar ner det ÄterstÄr att se.

– 10 000 första veckan skulle vara nice. Men vi har inte satt nĂ„gon mĂ„lsiffra sĂ„dĂ€r.

– Om vi kommer upp i 25 000 totalt sĂ„ gĂ„r vi plus minus noll.

undefined
NÀr spelet officiellt lagts ut pÄ Steam jublades det i det lilla kontoret.

Nyligen slÀppte East Sweden Games-kollegorna pÄ Pugstorm spelet Core Keeper som fick 250 000 nedladdningar första veckan.

– Det Ă€r ett drömscenario, sĂ€ger Samuel Sekandagu.

– En annan dröm Ă€r ju att vi har rĂ„d att göra ett spel pĂ„ liknande sĂ€tt igen. Att man inte förlorar jobbet, sĂ€ger Jonas NolĂ©r och skrattar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!