"Härligt att få åka raggarbil"

I strålande sol firades Tanneforsdagen på lördagen. Gladast var de gamla på Kvarnbacken som fick cruisa i amerikanska 50-talsbilar en hel timme.

Cruisegänget. Jan Hallin, Thomas Rahm, Clas Aglert och Frasse Fransson bjöd gamla på Kvarnbacken på en timmes glidaråk i stan.

Cruisegänget. Jan Hallin, Thomas Rahm, Clas Aglert och Frasse Fransson bjöd gamla på Kvarnbacken på en timmes glidaråk i stan.

Foto: Carina Glenning

LINKÖPING2016-09-24 15:00

Det kändes som om hela Tannefors var på benen på lördagen. Många hade kommit för att lyssna på Lars Nyström, mångårig Correnmedarbetare, som bland mycket annat berättade att Marcus Wallenberg var en stark kraft bakom att Saab flyttade från Trollhättan till Tannefors 1939.

Dubbelt så många

– Stadsdelens storhetstid var 1900–1950, och på 30-talet bodde här nästan dubbelt så många som i dag, 9 500 mot dagens 5 000, berättade Lars Nyström.

Men den mest avgörande händelsen var nog 1907. Då grundades ASJ, Svenska järnvägsverkstäderna, som ladegrunden till det moderna Linköping. Då var Tannefors något av en lantlig avkrok, men nu skapades en rejäl rusch i stadsdelen.

Ny bok

Tanneforspojkarna hade dagen till ära blivit klara med sin bok med samma namn och den tycktes ha strykande åtgång, där den såldes till tonerna från Vreta Klosters ungdomsmusikkår.

Medan 15 gamla från Kvarnbacken åkte runt i glänsande amerikanare öppnades Tanneforsfallet. På eftermiddagen demonstrerade Assistancekåren sin bärgningsbil, det bjöds på modevisning, och trots solgasset dök självaste tomten upp för att ta emot barnens önskelistor.

Tanneforsdagen har 35 år på nacken, är alltså rena ungdomen, och lär firas i många år till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om