LĂ„nga köer nĂ€r Östgötatrafiken bytte system

För lite mer Ă€n en vecka sedan bytte Östgötatrafiken bokningssystem för fĂ€rdtjĂ€nsten. Men bytet föll inte vĂ€l ut. Flera kunder vittnar om avsevĂ€rt lĂ€ngre telefonköer – som lett till stor irritation.

HÀr testar Helene Andersson att ringa efter fÀrdtjÀnst. Hon hamnar direkt i en lÄng kö.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2024-04-11 05:00
  • Östgötatrafiken bytte bokningssystem för fĂ€rdtjĂ€nsten för lite över en vecka sedan, vilket resulterade i lĂ„nga telefonköer och kundirritation.
  • AnvĂ€ndare av tjĂ€nsten rapporterar om upp till en timmes vĂ€ntetid, trots att det tidigare tog högst en kvart att boka fĂ€rdtjĂ€nst.
  • Östgötatrafiken bekrĂ€ftar problemen och arbetar pĂ„ en lösning, men kan inte ge en exakt tidpunkt för nĂ€r problemen kommer att vara Ă„tgĂ€rdade.

Bitte Kjellin, 93, anvÀnder sig av fÀrdtjÀnsten regelbundet och Àr lÄngt i frÄn nöjd med det nya bokningssystemet som infördes den 1 april.

– Man fĂ„r sitta och vĂ€nta. Jag vĂ€ntade i 45 minuter i morse nĂ€r jag ringde kvart över sju. Det har varit sĂ„ i en vecka nu. 

Flera gĂ„nger har hon fĂ„tt höra att det Ă€r ungefĂ€r 100 personer före henne i kön nĂ€r hon ringer. DĂ„ har hon vid upprepade tillfĂ€llen lagt pĂ„ och testat att ringa lite senare pĂ„ dagen. 

Men dĂ„ Ă€r det alltjĂ€mt en kö pĂ„ 100 personer framför henne. 

– Jag Ă€r relativt klar i huvudet fortfarande och kan klara mig sjĂ€lv i olika situationer. Men det Ă€r inte mĂ„nga som Ă€r lika gamla som jag som kan det, vad ska de göra? 

Bitte Kjellin, 93, oroar sig för personer som inte Àr lika sjÀlvstÀndiga som hon nÀr kötiden till fÀrdtjÀnstens bokningssystem ökat den senaste tiden.
Bitte Kjellin, 93, oroar sig för personer som inte Àr lika sjÀlvstÀndiga som hon nÀr kötiden till fÀrdtjÀnstens bokningssystem ökat den senaste tiden.

Helene Andersson har en liknande upplevelse av det nya bokningssystemet. I det tidigare systemet tog det ungefĂ€r en kvart att boka fĂ€rdtjĂ€nst, berĂ€ttar hon. Men sedan bytet tar det uppemot en timme. 

– Det skulle ju bli sĂ„ mycket bĂ€ttre. Men jag fĂ„r ju sitta och vĂ€nta. Jag ringde upp förra veckan och hade plats 98 i kön. SĂ„ jag testade att ringa i fredagskvĂ€ll. DĂ„ hade jag lik förbannat 110 personer framför mig i kön. 

Helene Andersson bor i Linghem och anvĂ€nder sig vanligtvis av fĂ€rdtjĂ€nsten ungefĂ€r 3–4 dagar i veckan. 
"Jag förstÄr dem som stannar hemma istÀllet för att Äka ut", sÀger hon om de lÄnga telefonköerna sedan fÀrdtjÀnsten bytte bokningssystem.
Helene Andersson bor i Linghem och anvĂ€nder sig vanligtvis av fĂ€rdtjĂ€nsten ungefĂ€r 3–4 dagar i veckan. "Jag förstĂ„r dem som stannar hemma istĂ€llet för att Ă„ka ut", sĂ€ger hon om de lĂ„nga telefonköerna sedan fĂ€rdtjĂ€nsten bytte bokningssystem.

Corren har ocksĂ„ pratat med en förare i fĂ€rdtjĂ€nsten som önskar att vara anonym men som inte skrĂ€der orden. 

– Det nya systemet Ă€r rena katastrofen, i alla led. Systemet fungerar inte, tiderna fungerar inte – det Ă€r till och med vĂ€rre Ă€n vad det har varit tidigare. 

Hur har ni pĂ„verkats av systembytet? 

– Vi kommer i klĂ€m och vi fĂ„r ta sĂ„ mycket skit frĂ„n kunderna. Och det Ă€r inte vi som ska ha det, svarar föraren och fortsĂ€tter: 

– Det var en körning hĂ€romdagen som tar en timme och 20 minuter – det skulle föraren hĂ€mta pĂ„ 30 minuter enligt det nya systemet. Det förstĂ„r ju vem som helst att det inte gĂ„r. 

"Det Àr vÀldigt frustrerande, man blir förbannad", sÀger Helene Andersson om de lÄnga telefonköerna.
"Det Àr vÀldigt frustrerande, man blir förbannad", sÀger Helene Andersson om de lÄnga telefonköerna.

Camilla Jansson, avdelningschef för avdelningen bestĂ€llningstrafik pĂ„ Östgötatrafiken, bekrĂ€ftar att det har varit strul med det nya systemet. 

– Det Ă€r ett nytt system för alla som jobbar pĂ„ bestĂ€llningscentralen och för vĂ„ra förare. Det tar lite tid att lĂ€ra sig det nya systemet och det har gjort att samtalen tar lite lĂ€ngre tid Ă€n vanligt. Men allt eftersom de som sitter och svarar kommer in i systemet kommer kötiderna att kortas. 

Camilla Jansson,  avdelningschef för avdelningen bestĂ€llningstrafik pĂ„ Östgötatrafiken.
Camilla Jansson, avdelningschef för avdelningen bestĂ€llningstrafik pĂ„ Östgötatrafiken.

Det hĂ€r pĂ„verkar ju personer som Ă€r i behov av fĂ€rdtjĂ€nst och som nu fĂ„r vĂ€nta lĂ€nge pĂ„ att nĂ„ fram, vad tĂ€nker ni kring det? 

– Det Ă€r beklagligt att köerna har blivit sĂ„ lĂ„nga. Trots att vi testkört det nya systemet sĂ„ uppstĂ„r alltid inkörningsproblem nĂ€r det anvĂ€nds i skarp miljö. Vi Ă€r verkligen inte okĂ€nsliga för att folk har hamnat i en besvĂ€rlig situation och vi har full förstĂ„else för att vĂ„ra kunder Ă€r irriterade över den lĂ„nga kötiden som varit. Vi gör verkligen allt vi kan tillsammans med systemleverantören för att komma tillrĂ€tta med det hĂ€r sĂ„ snart som möjligt. 

Vad har ni för prognos pĂ„ nĂ€r problemen vĂ€ntas vara Ă„tgĂ€rdade? 

– Det Ă€r alltid svĂ„rt att sĂ€ga. Tanken Ă€r att vi ska lansera ett rĂ€ttningsprogram ikvĂ€ll (tisdag) om allt gĂ„r som planerat blir det förhoppningsvis bĂ€ttre redan frĂ„n imorgon (onsdag) dĂ„. Förhoppningsvis Ă€r det Ă„tgĂ€rdat inom kort. 

Era förare har ju ocksĂ„ hamnat i en besvĂ€rlig situation pĂ„ grund av det nya systemet, vad tĂ€nker ni kring det? 

– Det Ă€r jĂ€tteolyckligt. Vi förstĂ„r att det Ă€r en besvĂ€rlig situation för dem som Ă€r ute i trafiken och som sagt: vi jobbar med vĂ„r systemleverantör sĂ„ fort det bara gĂ„r för att Ă„tgĂ€rda detta. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!