Bitte Kjellin, 93, anvÀnder sig av fÀrdtjÀnsten regelbundet och Àr lÄngt i frÄn nöjd med det nya bokningssystemet som infördes den 1 april.
â Man fĂ„r sitta och vĂ€nta. Jag vĂ€ntade i 45 minuter i morse nĂ€r jag ringde kvart över sju. Det har varit sĂ„ i en vecka nu.
Flera gÄnger har hon fÄtt höra att det Àr ungefÀr 100 personer före henne i kön nÀr hon ringer. DÄ har hon vid upprepade tillfÀllen lagt pÄ och testat att ringa lite senare pÄ dagen.
Men dÄ Àr det alltjÀmt en kö pÄ 100 personer framför henne.
â Jag Ă€r relativt klar i huvudet fortfarande och kan klara mig sjĂ€lv i olika situationer. Men det Ă€r inte mĂ„nga som Ă€r lika gamla som jag som kan det, vad ska de göra?
Helene Andersson har en liknande upplevelse av det nya bokningssystemet. I det tidigare systemet tog det ungefÀr en kvart att boka fÀrdtjÀnst, berÀttar hon. Men sedan bytet tar det uppemot en timme.
â Det skulle ju bli sĂ„ mycket bĂ€ttre. Men jag fĂ„r ju sitta och vĂ€nta. Jag ringde upp förra veckan och hade plats 98 i kön. SĂ„ jag testade att ringa i fredagskvĂ€ll. DĂ„ hade jag lik förbannat 110 personer framför mig i kön.
Corren har ocksÄ pratat med en förare i fÀrdtjÀnsten som önskar att vara anonym men som inte skrÀder orden.
â Det nya systemet Ă€r rena katastrofen, i alla led. Systemet fungerar inte, tiderna fungerar inte â det Ă€r till och med vĂ€rre Ă€n vad det har varit tidigare.
Hur har ni pÄverkats av systembytet?
â Vi kommer i klĂ€m och vi fĂ„r ta sĂ„ mycket skit frĂ„n kunderna. Och det Ă€r inte vi som ska ha det, svarar föraren och fortsĂ€tter:
â Det var en körning hĂ€romdagen som tar en timme och 20 minuter â det skulle föraren hĂ€mta pĂ„ 30 minuter enligt det nya systemet. Det förstĂ„r ju vem som helst att det inte gĂ„r.
Camilla Jansson, avdelningschef för avdelningen bestĂ€llningstrafik pĂ„ Ăstgötatrafiken, bekrĂ€ftar att det har varit strul med det nya systemet.
â Det Ă€r ett nytt system för alla som jobbar pĂ„ bestĂ€llningscentralen och för vĂ„ra förare. Det tar lite tid att lĂ€ra sig det nya systemet och det har gjort att samtalen tar lite lĂ€ngre tid Ă€n vanligt. Men allt eftersom de som sitter och svarar kommer in i systemet kommer kötiderna att kortas.
Det hÀr pÄverkar ju personer som Àr i behov av fÀrdtjÀnst och som nu fÄr vÀnta lÀnge pÄ att nÄ fram, vad tÀnker ni kring det?
â Det Ă€r beklagligt att köerna har blivit sĂ„ lĂ„nga. Trots att vi testkört det nya systemet sĂ„ uppstĂ„r alltid inkörningsproblem nĂ€r det anvĂ€nds i skarp miljö. Vi Ă€r verkligen inte okĂ€nsliga för att folk har hamnat i en besvĂ€rlig situation och vi har full förstĂ„else för att vĂ„ra kunder Ă€r irriterade över den lĂ„nga kötiden som varit. Vi gör verkligen allt vi kan tillsammans med systemleverantören för att komma tillrĂ€tta med det hĂ€r sĂ„ snart som möjligt.
Vad har ni för prognos pÄ nÀr problemen vÀntas vara ÄtgÀrdade?
â Det Ă€r alltid svĂ„rt att sĂ€ga. Tanken Ă€r att vi ska lansera ett rĂ€ttningsprogram ikvĂ€ll (tisdag) om allt gĂ„r som planerat blir det förhoppningsvis bĂ€ttre redan frĂ„n imorgon (onsdag) dĂ„. Förhoppningsvis Ă€r det Ă„tgĂ€rdat inom kort.
Era förare har ju ocksÄ hamnat i en besvÀrlig situation pÄ grund av det nya systemet, vad tÀnker ni kring det?
â Det Ă€r jĂ€tteolyckligt. Vi förstĂ„r att det Ă€r en besvĂ€rlig situation för dem som Ă€r ute i trafiken och som sagt: vi jobbar med vĂ„r systemleverantör sĂ„ fort det bara gĂ„r för att Ă„tgĂ€rda detta.