Satte ned foten om Ostlänken: "Fantastisk möjlighet"

Beslutet var väntat men samtidigt av stor historisk dignitet. Under tisdagens kommunfullmäktige satte Linköpingspolitikerna ned foten för Ostlänkens sträckning.

I första hand vill Linköpings kommun se att Ostlänken dras genom staden med en tunnel men det mer realistiska alternativet är det så kallade "Steningealternativet". Det beslutade kommunfullmäktige under tisdagen.

I första hand vill Linköpings kommun se att Ostlänken dras genom staden med en tunnel men det mer realistiska alternativet är det så kallade "Steningealternativet". Det beslutade kommunfullmäktige under tisdagen.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-03-29 14:59

Vid 14-tiden slog kommunfullmäktiges ordförande Lars Vikinge (C) klubban i bordet. Formellt är det Trafikverket som fattar det slutgiltiga beslutet men när det kommer till Ostlänkens sträckning genom Linköping väger kommunens ord tungt. Politikernas val föll på det så kallade Steningealternativet. Ett alternativ som placerar den nya stationen strax väster om Stångån.

undefined
Alternativet ger fantastiska möjligheter att utveckla Stångebroområdet till en stadsdel. Det menar kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M).

– Det känns historiskt i dag. Även om vi, efter alla omtag genom åren, är luttrade vid det här laget har vi nog aldrig varit så nära ett beslut om hur järnvägen ska dras genom Linköping och var det nya stationsläget ska hamna, sa kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg, inför beslutet, och fortsatte sedan:

– Även om tunnelalternativet är det alternativ som bäst möter våra mål inser vi nog allihopa, med tanke på den enorma prislappen (40–56 miljarder kronor), att det inte är särskilt troligt att Trafikverket väljer det alternativet som sitt grundutförande. Det är också helt omöjligt för oss att medfinansiera.

undefined
Med kommunfullmäktiges beslut under tisdagen talar nu allt för att Ostlänken kommer att passera Linköping i den här korridoren med en station väster om Stångån.

Steningealternativet ger, enligt Niklas Borg, goda förutsättningar till att utveckla framförallt Stångebroområdet och Stångåns strand.

– Det möjliggör att vi kan utveckla hela Stångebro till stad utan att ha en järnväg som skär rakt igenom området. Den absoluta diamanten är den västra Stångåstranden som blir tillgänglig när nuvarande spårområde försvinner, säger han.

Oppositionsrådet Kristina Edlund (S) framhöll Ostlänkens fördelar när det kommer till snabba och miljövänliga kommunikationer och menade också att den nya järnvägen förbättrar näringslivets konkurrenskraft. 

undefined
Kommunfullmäktige beslutade under tisdagen att förorda att Ostlänken dras enligt det som kallas Steningealternativet, med en station strax väster om Stångån.

– Arbetet med Ostlänken i Linköping kommer att intensifieras oerhört mycket efter det här beslutet. Det kommer såklart att innebära en del olägenheter. För er som tycker att det grävs lite för mycket just – ni har bara sett början, men det är något positivt, sa samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C).

– Vår uppgift blir att förankra det här hos alla Linköpingsbor. Ostlänken ger oss en fantastisk möjlighet att jobba med hela Stångebro och skapa en ny stadspark, att lämna ett stort avtryck, fortsatte han.

Trafikverkets slutgiltiga beslut förväntas tas i slutet av april.

– Ostlänken har försvårat utvecklingen av kommunen och det är bra att vi nu sätter ned foten. Jag hoppas att Trafikverket agerar snabbare i den här frågan framöver, sa Rebecka Hovenberg (MP).

Karta: Stadshuset, Linköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!