Det kunde inte ha varit bättre förutsättningar för en heldag ute på flygfältet i Malmslätt.
Här skulle samtliga avgående elever vid Flygskolan, där flygvapnets piloter utbildas, hyllas stort.
Tjocka släkten var självklart på plats.
Vännerna och framtida kollegor också.
Och - givetvis - en massa höjdare inom Försvarsmakten.
Flygvapenchefen, generalmajor Mats Helgesson, inledde ceremonin med att glatt förklara att Sverige har ett av världens bästa flygvapen i sin storleksklass.
Han fortsatte i mer dyster ton:
– Det råder krig i Europa. Ryssland beter sig på ett respektlöst sätt gentemot sina närmaste grannar. Det blossar upp nya oroshärdar i vår omvärld. Därför är det svenska försvaret och flygvapnet mer efterfrågat än någonsin tidigare.
Innan eleverna fick sina vingar klargjorde Helgesson vad som förväntades av dem:
– Ni ska se det här som ett kontrakt med vårt lands försvar. Ni har det som krävs. Ni måste vara förbereda på att gå ut i väpnad strid. Det är ett kompromisslöst faktum. Och ni kommer att minnas den här dagen för resten av era liv.
25-årige Max kommer längre fram, när den taktiska utbildningen är avklarad, att få sätta sig bakom spakarna i ett JAS 39 Gripen.
Han log med hela ansiktet när släkt och vänner gratulerade efter att examensdagens inledande flygprov hade klarats av.
– Det känns fantastiskt att stå här, nästan overkligt, sa han mellan kramarna.
Lika stolt var kurskamraten Patrick som såg fram mot det framtida yrket som helikopterpilot:
– Jag kommer att bli placerad här på Malmen och det kommer att bli hur bra som helst, sa han.
Flottiljchefen på Malmen, överste Jonas Nellsjö, berättade att han mindes den dagen då han fick sina pilotvingar.
– Det var länge sedan, 1990. Tänk vad tiden går. Men jag har aldrig någonsin ångrat mitt yrkesval. Det är verkligen världens bästa jobb, inget snack.
Landshövding Elisabeth Nilsson var en av hedersgästerna och hon kunde stoltsera med att ha flugit JAS 39 Gripen, som passagerare.
– Det var 2014 jag fick chansen. Vilken upplevelse. Vi loopade, rollade och passerade överljudsfart. En fick jag ta över spakarna och när vi rundade Gotska sandön mådde jag faktiskt lite illa, avslöjade Nilsson med ett litet leende.
Examensdagen avslutades med en flyguppvisning där Team 60 (SK 60) bland annat avbildade ett stort hjärta som kunde ses över Linköping och stadens närmaste nejder.