Det är andra året som affärstidningen Forbes gör en europeisk version av sin "30 under 30 list".
Varför tror du att de intresserar sig för dig?
– Kanske för att jag har jobbat med många stora varumärken som det går bra för just nu, som Porsche, Tesla och Redbull. Och så kan nog min bakgrund inom motorsporten ha fångat deras intresse.
Charlotte Haegermark har tävlat med gokart i Tyskland, det var under de åren som som hon började arbeta med PR-frågor och sponsring. Nu arbetar hon som marknadsansvarig på det Saab-ägda IT-konsult företaget Combitech i Mjärdevi science park.
Vad gör ni just nu?
– Vi har en kampanj om informationssäkerhet som riktar sig till användare. Det handlar bland annat om social engineering, hur den mänskliga faktorn ofta är första vägen till dataintrång. Vi tror ofta gott om alla och kanske riskerar vi därför att släppa in obehöriga både i fysiska lokaler och i IT-miljöer.
Vad betyder det att Forbes magazine har ögonen på dig?
– Det är ju väldigt rolligt. Hittills vet jag bara en till i Sverige, Isabella "Blondin-Bella"Löwengrip. Och hon är en stor förebild för mig.
Varför?
– Jag har läst hennes blogg väldigt länge och jag inspireras av hennes entreprenörskap, av hur hon har byggt upp det hon gör i dag.
Hur kan du använda uppmärksamheten kring dig?
– Jag har varit nominerad i andra andra sammanhang. Jag känner att jag skulle vilja använda det genom att inspirera andra, yngre personer som är på väg in i yrkeslivet.
Hur då?
– Vi är inne i ett teknikskifte och det blir ofta friktion mellan gammalt och nytt. Jag tror att man måste möta varandra och ha tålamod. Som ung ska du fortsätta att tänka stort. Men du måste också jobba på i det lilla, med det konkreta.