Hon blir spindeln i nätet

Småföretagarlotsen Helena Bernholtz vill vara "jättespindeln i nätet". Hon har ett stort antal kontaktpersoner med sig från sitt förra jobb och råder alla småföretagare att bygga upp egna kontaktnät.

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2008-01-18 00:00

Det har bara gått en vecka sen hon flyttade in på sitt nya kontor i NuLinks lokaler på Storgatan, men det finns inga spår av oreda eller några flyttkartonger som står och skräpar i hörnet. Småföretagarlotsen Helena Bernholtz beskriver sig själv också som en "doer", det vill säga en person som ser till att få saker uträttade.

Men exakt vad hon ska uträtta i sin nya roll är för tidigt att säga.

Företagarnas problem och önskemål

- Det viktigaste just nu är att tala om att vi finns, att etablera kontakt med Linköpings småföretagare och ta reda på vad de har för behov. Jag föreställer mig att det är allt mellan himmel och jord: problem att hitta lämpliga lokaler, att få kontakt med nya samarbetspartners eller hjälp med finansiering. Det är företagarnas problem och önskemål som ska styra mig.

I Linköping finns i dag cirka 10 000 företag. 80 procent av dessa har färre än fem anställda.

- Cirka 6 000 av företagen har ingen anställd alls. Tänk vilken jättegrej det skulle vara för Linköping om alla dessa anställde en person vardera, funderar hon.

Linköping ses schablonmässigt som en IT-stad. Och visst är Mjärdevi en viktig företagsmiljö. Men många småföretag finns på landsbygden. Hon levererar ett överraskande påstående.

- Linköping är faktiskt Sveriges största landsbygdskommun. Vissa företag drivs förstås av lantbrukare, men sen finns det mycket hästverksamhet, caféer, butiker, konsthantverkare, allt möjligt. Men vad behöver nyföretagaren i Rystad ha för hjälp av Linköpings kommun? Det är sådant jag ska ta reda på.

Bra tillväxt i Linköping

Linköping växer så det knakar. 700 företag startades här under 2007. Det ingår i hennes jobb att även serva dem som vill starta eget men som ännu inte kommit till skott.

- Jag kommer inte att avvisa någon, däremot tänker jag ge handfasta råd om hur man gör ekonomiska kalkyler, hur man lägger upp en budget och annat man måste tänka på.

- Det gäller överhuvudtaget i möten med företagare att jag ska identifiera vilken nivå man befinner sig på och vad som krävs för att kunna lyfta ett eller ett par snäpp högre.

Själv kommer hon närmast från Skatteverket, där hon arbetat som informatör. Det jobbet handlade också mycket om att kunna serva medborgarna, att klargöra och motivera.

- Jag har byggt upp ett stort nätverk under mina tolv år på Skatteverket. Så jag har en tydlig bild över hur jag hur jag ska lotsa småföretagare till rätt person på rätt organisation.

Viktigt ha eget nätverk

Att företagarna bygger egna nätverk är A och O, förklarar hon:

- Det är avgörande. Du måste ha en helt fantastisk affärsidé om du ska klara dig utan ett bra nätverk. Där måste tilltänkta kunder finnas, liksom stödpersoner, bollplank och så vidare.

Under valrörelsen 2006 var småföretagarnas villkor en het fråga. Helena Bernholtz vill ha lite betänketid när jag frågar om alliansen har infriat sina vallöften om lättnader.

- Jo... delvis i alla fall. Arbetsgivaravgifterna har sänkts och det är en förbättring att man i dag bara måste redovisa momsen var tredje månad i stället för varje. Jobbskatteavdraget är en annan förbättring. Men det är givetvis en balansgång att göra enkla regler som också upplevs som rättvisa för olika företagsformer, sammanfattar hon diplomatiskt.

Det finns i dag ett tiotal småföretagarlotsar i svenska kommuner. Sundsvall var tidigt ute med att inrätta denna service. Helena Bernholtz tänker hämta idéer därifrån.

Attraktiva mötesplatser

- De arrangerar seminarier, löpande frukostmöten och andra roliga aktiviteter. Jag vill skapa attraktiva mötesplatser. Internet är förstås viktigt. Just nu är det mest akuta att få igång hemsidan. Den ska bli riktigt bra med många bra sökfunktioner, lovar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!