Ekholmens centrum lockar inte till timmar av shopping. Hit åker kunderna med ett mål. Skafferi och kylskåp ska fyllas, ett recept att hämta ut på Apoteket och så en sväng in på Systembolaget. Så ser att-göra-listan ut för de flesta av centrumets 2,5 miljoner årliga besökare.
Efter åratal av eftersatt underhåll och tomma lokaler i väntan på förverkligandet av grandiosa planer tar Catarina Löfgren sig an uppgiften utan att presentera nya våningsplan eller parkeringshus.
– Det här är ett långsiktigt ägande och det får ta den tid det tar. Fokus just nu ligger på att hitta bra hyresgäster som möter kundernas önskemål.
Vilka nya butiker som skulle kunna fylla tomrummen vill Catarina inte berätta, ännu. Ica, Willys, Systembolaget och Apoteket är grunden. Tillsammans med dem tittar man just nu på vilka hyresgäster som blir bra komplement.
Skillnaden mellan Ekhomens centrum och Ikano, Catarinas förra uppdrag, är tydlig. Till Ikano åker kunderna för shoppingens egen skull. Ekholmens centrum fyller ett mer vardagligt behov.
– Agora har hittat en unik nisch. Det finns en potential att utveckla små och mellanstora gallerior. De som kanske behöver lite extra omtanke. Vi tror väldigt, väldigt mycket på Ekholmens centrum.
Agora, som äger fastigheten, har under hösten och vintern rekryterat 25 nya medarbetare för att driva och utveckla sina fastigheter i Sverige. Catarina är en av dem. Förutom Ekholmen så har hon ansvar för köpcentra i Kalmar, Växjö och Motala.
– Nu gäller det att först lära känna människorna och platsen. Sen ska vi ta tillvara det bästa från våra andra fastigheter runt om i Sverige. Det är jättespännande och det finns massor vi kan göra.
bankt.olsson@ostgotamedia.se