Flera föräldrar och lärare har hört av sig till redaktionen och klagat på att skolskjutsen inte fungerar och att det finns elever som fortfarande väntar på ett svar från kommunen om de överhuvudtaget får åka skolbuss. Förrförra veckan handlade det om 400 barn, en del av dem har hanterats, men nya ansökningar har också kommit in.
Monica Ohlén är enhetschef på utbildningsförvaltingens avdelning som tar hand om skolskjutsar. Hon är medveten om problemet, men kan inte med säkerhet säga om hur många elever det handlar om nu.
– Tyvärr, jag vet att det finns barn som har rätt till skolskjuts men som inte har fått svar. Det är svårt att avgöra hur många de är eftersom när föräldrarna hör av sig gör de det på olika plattformar och deras ansökningar kan finnas på flera platser. Vi jobbar så fort vi kan. Fortfarande ramlar ansökningar in och vi är inte i fas. Vi har hanterat 7 500 ärenden hittills och det tar tid, säger Monica Ohlén.
Förra året hade Linköpings kommun också ett stort problem med försenade besked om skolskjuts och det var meningen att detta inte skulle upprepas. I år har Linköpings kommun ändrat ansökningssystem till skolskjuts till ett digitalt system.
– Själva systemet fungerar bra men det hade varit bättre om vi inte hade valt att låta alla ansöka via systemet utan i stället fatta beslut direkt i de fall det är självklart att eleven var berättigad till skolskjuts. Detta har gjort att vår hantering tagit onödigt lång tid, säger Ohlén.
Det har gått en hel månad. Varför har ni inte anställt personal tidigare med tanke på förra årets erfarenhet?
– Vi har haft externa konsulter som har hjälpt oss, och bi har även fått hjälp från Kontakt Linköping. Men skolskjutsärendena kräver personal med kompetens. Vi går in i varje enskilt ärende för att kunna fatta ett beslut. Vi alla som jobbar på den här avdelningen nu är nya. Personer som hade den kompetensen har slutat. Det blev en lucka i kunskapsöverföringen. Att sätta ytterligare tio personer på skolskjutsansökningar hjälper inte om personalen inte har kompetens.
Är det rimligt att elever fortfarande väntar på besked?
– Jag förstår att det är bekymmersamt, men de flesta familjer som väntar har gjort sina ansökningar sent. De som har gjort det före 18 april fick beskedet före skolstart. Vi hade ytterligare två stopptider. Det gäller också att vara i god tid, man kan inte ansöka om skolskjuts en vecka före skolstarten och vänta sig ett besked inom en vecka. Vi har fem veckors handläggningstid. Vi ska utvärdera också det här nya ansökningssystemet.
Alla tidigare ansökningar som beviljades "i mån av plats" är åsidolagda.
– Det handlar om ärenden där vi inte är skyldiga att ordna skolskjuts. Men vi gjorde det för att underlätta för eleverna och familjerna, om det fanns plats på skolbussarna. Nu prioriterar vi barn som har rätt till skolskjuts och handlägger först de ärendena. Alla de övriga får vänta.
Anders Jolby, utbildningsdirektör, beklagar också förseningarna.
Hur kunde det ske att alla som jobbade med skolskjutsar slutade och att det inte fanns någon som kunde överföra kunskap till de nya?
– Det handlade i stort sett om en handläggare som jobbade med det och som slutade. Tyvärr var det en sårbar organisation. Vi hann inte hitta ny personal i tid eftersom den som hade slutat också var ny och hade en kort uppsägningstid. Men nu har vi flera anställda som jobbar med det.