Hut, hyfs och hållning gör Engelska till en bra skola

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2006-01-27 00:00
Ett knippe vardagsregler för att skapa en sund arbetsmiljö iskolan. Något som förmodligen de flesta ansvariga politiker,ansvarsfulla föräldrar och stressade lärare skriver under på.

Men ändå är den typen av moraletiska attityder och uppförandekodex snarare undantag än regel i Linköpings kommunala grundskolor.

Däremot är liknande regler en slags moralisk och solidariskgrundplåt på den något strama Internationella Engelska skolan. En av deprivata friskolorna i Linköping.

Två delar som lockar

Disciplin, ordning och reda är en förutsättning för studiero, kunskap, respekt, trivsel och mänsklig tillväxt.

-- Många vuxna har tappat modet eller viljan att vara vuxna ochdärmed ställa tydliga och rimliga krav på barnen. Engelskan, ordningoch reda är vår profil. Jag tror att engelskan lockar eleverna ochordning och reda tilltalar föräldrarna.

Den programförklaringen lämnar skolans rektor Staffan Freskgård. Hanhar ett ytterst spartanskt arbetsrum tre våningar upp i skolhuset, somtidigare innehöll den gamla lärarhögskolan.

System med angivare

På dörren till skolans expedition möts besökaren av skylten "Vänta utanför tills du får tillåtelse att komma in".

Kritiker av skolan har talat om ett angiverisystem där eleverna uppmanas att skvallra på varandra. Det låter grymt.

-- Så illa är det inte. Alla i huset har ansvar för arbetsmiljön ochklimatet på skolan. Då spelar det en avgörande roll hur man beter sigmot varandra. Alla ställer upp på vårt regelverk som bland annat skahindra förstörelse. Därför är jag tacksam om eleverna säger till om dethar hänt något som inte får hända.

Det säger Staffan Freskgård och lägger ner sina knutna händer på bordet för att ta sats:

-- Låt mig ta ett exempel. Före jul drabbades vi av en stöld. Elevertalade om för oss vilka som stulit och därmed kunde vi prata medeleverna och se till att få in dom på rätt banor igen.

Går den här typen av ordning och reda att införa på andra skolor?

-- Ja men det är ett enormt arbete att ändra en etablerad trend påen redan etablerad skola. Det som har varit gynnsamt och skapat de härmöjligheterna för oss är att skolan använt sig av den här profilenredan från start.

Tycker du att det är hårda regler?

-- Jag förutsätter att vissa elever med ungdomlig självklarhettestar vissa förbud. Om jag gick här som elev skulle jag också åka påen och annan varning. Alla ska tillämpa reglerna, alltså inte bara 15av 30 lärare. Brister vi där så skickar vi olika signaler till våraelever och skapa bara förvirring. Vi backar inte från vårt regelverkoavsett vad andra tycker om det.

Hur ser reglerna ut för mobiltelefoner?

-- Vi har mobilförbud under skoltid. Telefonen ska vara i skåpethela skoldagen. Jag vet att det är kontroversiellt, men det har häntatt vi har beslagtagit elevers mobiler. Men vi har lämnat tillbaka domefter skoldagens slut.

Toppresultat i niorna

Vilken policy gäller för kepsar och mössor?

-- Att hänga av sig ytterkläderna har varit naturligt och aldrigifrågasatt. Keps eller mössa kan diskuteras som en stilfråga knutentill ålder, kön och trendighet. Dom som vill kan bära keps 16 timmar omdygnet, men inte under sina sju eller åtta timmar i skolan.

Kunskap är vägen till högre studier och en biljett in i vuxenlivet.Alltså har skolledningen inget emot att prata om Skolverkets rapportsom beskriver niornas betyg för vårterminen 2005.

-- Då var vi näst bäst skola i Östergötland, konstaterar Staffan Freskgård med ett litet leende.

Hur påverkar det skolans elever?

-- Jag tror att dom ser det som en sporre och tycker det är rätt kulatt gå i en skola som skapar ett så pass bra studieresultat.

Praktiserar kvarsittning

När eleverna och deras föräldrar i Linköpings kommun gör sitt årligaval av skola till årskurs sex har kön ringlat lång utanför Engelskaskolan.

-- Intresset har inte svalnat. Tvärt- om. Vi har fullt i höst ochårets därpå. Till och med ettåringar står i kö för en plats, vilket jagtycker är rätt kul.

Ni praktiserar kvarsittning. Vad kvalificerar en elev för detta straff?

-- Efter tre varningar ...

För vad då?

-- Exempelvis för att ha tuggat tuggummi, glömt böcker eller för senankomst. Alltså, efter tre varningar så blir det kvarsittning enlektion, som är 45 minuter. Det första eleven då ska göra är att skrivaner sin reflexion över frågan "Varför sitter jag här?".

Och om förseelserna upprepas?

-- Efter tre gånger möts eleven, föräldrarna och jag för att ta uppfrågan om skyldigheter och rättigheter, för att bryta en negativ trend,för att ta reda på "Varför?". Beror exempelvis upprepad sen ankomst påtransportproblem eller försovning?

Inga elever smygtestas

Skolan breder ut sig på fem våningar. Eleverna larmar runt, smälleri dörrar, hojtar och härjar som elever i vilken annan skola som helst.

Men de gör det i klotterfria korridorer och skåp som är hela och rena.

Kritiker hävdar att ni smygtestar elever innan de får börja. Stämmer det?

Staffan Freskgård suckar, tittar upp mot taket och tar sats:

-- Vi får inte testa elever och vi gör det inte heller. Däremot harvi en introduktions- och informationsdag som en slags förberedelse förelevernas skull. De får delta i en matte- och en engelskalektion påprov för att mer handfast få ett begrepp om hur undervisningen bedrivsoch fungerar.

Ettåringar köar

Ett utmärkt sätt för att kolla och välja ut elever?

-- Nej igen. Vi stänger ingen ute men vill skapa förståelse för vårt sätt att arbeta.

Du säger att ettåringar köar till skolan. Kommer den att bli större?

-- Nej, lokalerna sätter stopp och jag tror inte heller att det baraär av godo att växa och växa. Det finns en gräns för allt och viriskerar att tappa i kvalitet om vi blir för stora, anser StaffanFreskgård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om