Under lång tid försökte kvinnan få sin hyresvärd att åtgärda lukt och fukt i lägenheten. Kvinnan, som hyr av en större privat hyresvärd i Linköping, kände en avloppsliknande lukt och hade observerat hål i badrumsmattan. Hon hade också märkt hur golven i badrummet och hallen sviktade. Hon kände allergiska besvär som klingade av när hon vistades någon annanstans än i hemmet.
Eftersom hyresvärden meddelade att han inte tänkte göra några åtgärder i lägenheten vände sig kvinnan till Hyresgästföreningen i hopp om hjälp. Där blev hon rekommenderad att gå vidare till miljökontoret.
Myndighetens inspektör gjorde en granskning av lägenheten och upptäckte då ett flera centimeter långt hål i badrummets våtmatta samt sviktande golv av ungefär ett A4-pappers storlek. Även i köket och hallen fanns sviktande partier och trösklar som lossnat.
Inspektören konstaterade också att det var mycket varmt i lägenheten; i ett rum uppmättes 24 grader trots att fönster öppnats.
Dagen efter att miljökontoret gjort sin inspektion av lägenheten dök hyresvärdens fastighetsskötare oväntat upp och rev upp våtmattan i badrummet och monterade en så kallad avfuktare i lägenheten.
Därmed kunde miljökontoret avsluta ärendet.
Den aktuella hyresvärden förekom i Correns granskning år 2013 av hyresvärdar och livet som hyresgäst i Linköping. Förutom den hyresvärden kritiserades flertalet andra värdar av hyresgäster för att de ignorerade hälsoproblem med mögel trots hyresgästers larm.