I kväll kan Corren bli Årets redaktion

Kampanjen #sägifrån har fått gehör hela vägen till riksdagen.I kväll kan Corren och NT ta hem den prestigefulla utmärkelsen "Årets redaktion".

Foto:

Linköping2015-03-05 08:00

– Det är fantastiskt roligt! Det här ger råg i ryggen och visar hur kraftfull journalistiken kan vara, säger Anna Lindberg, Correns publisher.

– Det är dessutom hedrande för mig som ny chef att få ta över ett så duktigt gäng. Men det visste jag innan, att Correns redaktion har enorma kvalitéer.

Konkurrens är stenhård när Medievärlden och Tidningsutgivarna utser "Årets redaktion" på Svenska mässan i Göteborg i kväll. Corren och NT tävlar i samma kategori som storstadsjättarna Dagens Nyheter och SvD Näringsliv.

Charlotta Friborg, Correns före detta publisher, berättar att tanken med #sägifrån var att visa på vad var och en kan åstadkomma för att göra livet mycket mer besvärligt för den organiserade brottsligheten.

– Vi ville skapa handlingskraft i civilsamhället.

Charlotta Friborg berättar att hon är stolt och rörd över det genomslag som kampanjen har fått runt om i landet – både bland makthavare och bland boende i de bostadsområden där gängen härjat.

– Det är jätteroligt. Vi har varit involverade i flera debatter kring gängkriminalitet som förts i riksdagen och som faktiskt påverkat hela vägen in i regeringen. Det är så när modiga journalister gör ett bra jobb. Då gör man avtryck, säger Charlotta Friborg.

Mer försiktig är hon när hon ska sia om kvällens utgång.

– Konkurrensen är stenhård. Det är högprofilerade konkurrenter vi tävlar mot. Men att landa på topp tre bland Sveriges redaktioner är en fantastisk framgång i sig. Jag hoppas att det räcker hela vägen, säger Charlotta Friborg.Correns ”Kundkocken” kan också vinna Årets kampanj, en kategori i samma tävling.

Reklamkampanjen var ett samarbete med Ica Signalen i Linköping där man lät olika kända profiler laga mat i korta 24Corren-filmer producerade av NTM-bolaget Teknomedia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om