En grundidé med Vallastaden är att fotgängare och cyklister kommer i första hand. Det kommer att byggas ett p-hus med 400 platser i den södra utkanten, men inne i området finns det bara handikapplatser och platser för avlastning – och så p-platser för poolbilarna.
– Det kommer att vara tillåtet att köra bil på gatorna. Biltrafik i liten skala bidrar till att ge området liv. Men när man ska parkera får man göra det någon annanstans, säger Elias Aguirre (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden och styrelseledamot i Linköpingsexpo AB.
Tanken är att Vallastadsborna alltid ska ha nära till i första hand en busshållplats, i andra hand en poolbil. De första fem åren är det obligatoriskt att vara med i bilpoolen med en avgift på 60 kronor/månad.
– Det är en tydlig ambition med Vallastadsprojektet att vi ska visa på sätt att bli mer hållbara, både socialt och ekonomiskt. Bilpoolen är ett uttryck för det, säger Elias Aguirre.
Men varför måste jag vara medlem i en bilpool om jag inte har körkort och aldrig kommer att köra bil?
– Att alla måste vara med är ett sätt att få upp intresset och att tydligt trycka på hållbarhetstanken. Jag tror att det ibland behövs både morot och piska för att få till förändringar i folks beteende, säger Aguirre.
Vad tycker byggherrarna om att området blir mer eller mindre bilfritt?
– Det möts av en stor acceptans. Vi har varit tydliga med att det är så här området byggs och det är ju också en del av dess charm.
013-28 03 64