â Det Ă€r lite annorlunda tider, igen, Ă€n vad vi Ă€r vana vid, sĂ€ger Ica-handlaren Tomas Lundvall nĂ€r han, en tidig torsdag förmiddag, kliver ut i sin stora butik.
Det har varit lite av en berg- och dalbana för honom, och alla andra Ica-handlare runt om i Sverige, under de senaste Ă„ren. Först kom coronapandemin med dunder och brak â och skapade en oro i hela branschen. Effekten kom dock att bli positiv â med rekordstora omsĂ€ttningar under 2020 och 2021. Enligt en kartlĂ€ggning, gjord av Dagens Nyheter, sĂ„lde Ica-butikerna runt om i Sverige för över 120 miljarder kronor under förra Ă„ret. Vinsten blev sex miljarder kronor.
För Tomas Lundvall och hans kollegor i Linköping landade vinsten pĂ„ 20 800 000 kronor före skatt â vilket Ă€r en vinstmarginal pĂ„ drygt tvĂ„ procent. Vinsten delas sedan pĂ„ hĂ€lften tillsammans med Ica-koncernen.
â De sista tvĂ„ Ă„ren har varit lite covid-dopade kan man vĂ€l sĂ€ga, sedan försöker man ju alltid erbjuda en bra butik med bra varor, men eftersom folk inte gick ut pĂ„ restaurang lika mycket Ă€r det klart att de handlade mer i butik, sĂ€ger Ica-Ă€garen.
â 2020 var ett rekordĂ„r. Och försĂ€ljningen ökade lite till under 2021, fortsĂ€tter han.
Men sĂ„ kom dĂ„ 2022 â och en mer eller mindre dramatisk vĂ€ndning. Det började med Rysslands invasion av Ukraina men nĂ„dde toppen först efter sommaren. RĂ€ntehöjningar, elprischocker, inflation och stigande matpriser.
â Det blev pĂ„ nĂ„got sĂ€tt som en perfekt storm. Jag har som Ica-handlare varit med om tuffa tider förr, med butiker som varit svĂ„ra att fĂ„ lönsamma, men det hĂ€r klimatet i samhĂ€llet â det Ă€r det nog fĂ„ som har varit med om. Det Ă€r exceptionellt, och det tuffaste lĂ€get jag har varit med om, sĂ€ger Tomas Lundvall.
Ăven om antalet kunder i butiken fortfarande Ă€r detsamma har han mĂ€rkt ett förĂ€ndrat köpmönster. Kunderna köper fĂ€rre och billigare varor, riktar in sig mer pĂ„ det frysta och torra och har ett ökat intresse för extrapriser.
â Det slĂ„r hĂ„rt mot marginalerna, sĂ€ger Tomas Lundvall.
För samtidigt som butikens inköpskostnader har ökat kraftigt under hela Ă„ret menar Tomas Lundvall att priserna mot kund inte kan öka i samma takt. Ăven bolagets ökade elkostnader spelar in.
â Vi har svĂ„rt att tillgodose de ökade kostnaderna som vi fĂ„r dĂ„ vi försöker fortsĂ€tta att hĂ„lla med bra erbjudanden mot kunderna. Jag tĂ€nker att vi fĂ„r vara beredda pĂ„ att ta nĂ„gra sĂ€mre Ă„r nu. Vi fĂ„r se det som en investering i framtiden för att kunna behĂ„lla trovĂ€rdigheten runt lĂ„ga priser, sĂ€ger Tomas Lundvall.
â Vi fĂ„r ta smĂ€llen, sĂ„ blir det sĂ€kert Ă€ven nĂ€sta Ă„r, och det tĂ€r givetvis pĂ„ investeringstakten. Men tack vare att vi har haft nĂ„gra goda Ă„r hĂ€r pĂ„ slutet finns det sĂ„ att vi klarar oss ett tag, fortsĂ€tter han.
Ica Signalen i Ekholmen Àr den Ica-butik i Linköping som redovisade störst vinst före skatt under 2021. Vinsten landade pÄ 25 600 000 kronor, vilket Àr en marginal pÄ sju procent.
â För vĂ„rt bolags del var resultatet ett resultat av ett hĂ„rt arbete med att driva en konkurrenskraftig butik med hög servicenivĂ„ under de förutsĂ€ttningar som rĂ„dde under pandemin samtidigt som vi lyckats vĂ€l med att minska svinnet, skriver Ă€garen Robert Flack i ett mejl.
â En hypotes om varför Ica-butikerna sĂ„lde mer 2021 skulle rimligtvis kunna vara kopplat till kundernas förĂ€ndrade beteende under pandemin med mindre restaurangbesök och mer besök i livsmedelsbutiker, fortsĂ€tter han.
Ăven han ser att 2022 blir ett tuffare Ă„r.
â 2022 blir ett tufft Ă„r för mĂ„nga, de ekonomiska förutsĂ€ttningarna har Ă€ndrats snabbt. Sjunkande marginaler i kombination med en högre omkostnadsmassa gör att företag pressas frĂ„n tvĂ„ hĂ„ll. Detta gĂ€ller Ă€ven för oss, skriver Robert Flack.
Tillbaka pÄ Ica Maxi trÀffar vi Rimforsabon Patricia Sköld. Med fem personer i familjen har hon mÀrkt av de ökade livsmedelspriserna.
â NĂ€r vi veckohandlar sĂ„ vet vi ungefĂ€r hur mycket det brukar ligga pĂ„. Nu mĂ€rks det att det Ă€r nĂ„gra hundralappar dyrare, sĂ€ger hon.
â Jag vet att smöret Ă€r vĂ€ldigt dyrt till exempel. Det Ă€r mĂ„nga bĂ€ckar smĂ„, fortsĂ€tter hon.
Har ni förÀndrat ert köpmönster?
â Ja, vi smĂ„handlar mindre och försöker planera vad vi Ă€ter mer. Men det Ă€r ju inte bara livsmedelspriserna som har ökat, sĂ„ man fĂ„r planera helheten, vardagen, lite mer just nu, sĂ€ger Patricia Sköld.