Häromdagen pekade vice statsminister Åsa Romson (MP), i en intervju ut Linköping som en av de flygplatser som – tillsammans med bland andra Bromma, Jönköping och Uppsala – skulle kunna omvandlas till bostadsområde.
Frågan är hur oroade flygplatsens tillskyndare är över planen på en särskild förhandlare för kommuner som vill byta flygplan mot lägenheter?
Inte särskilt visar det.
Camilla Lejon, vd för Linköpings city airport är för sin del inte det minsta orolig. Tvärtom pekar hon på att resenärerna blivit fler – närmare 30 000 – vilket motsvarar en ökning med 27 procent.
– Vi kommer att leva och ha hälsan i många år till, säger hon.
Kan du se att det ändå kan upplevas som en komplikation att flygplatsen ligger så centralt?
– Nej, tvärtom, det är en fördel att man har så nära till sin flygplats. För näringslivet i regionen är det lätt att ta sig ut i världen.
Några svårigheter för verksamheten att växa – läget till trots – ser hon inte heller.
– Vi skulle kunna tredubbla verksamheten och ändå hålla oss inom de tillstånd vi har i dag, säger hon.
Kommunalrådet – och sannolikt nästa ordförande i kommunstyrelsen – Lena Micko (S) kan inte heller se att det finns något hot mot flygplatsen och påpekar att förslaget gäller kommuner som vill ta bort sina flygplatser. Däremot är hon kritisk till att ett statsråd exemplifierar med just Linköping.
– Regeringen har inget att göra med vår flygplats överhuvudtaget. Vi äger frågan tillsammans med Saab.
Att (MP) hellre vill se bostäder på området säger hon sig ha stor förståelse för, men konstaterar att det finns en klar majoritet i fullmäktige för en motsatt åsikt.
Paul Lindvall (M), snart före detta ordförande för kommunstyrelsen, ligger inte heller vaken om nätterna av oro för flygplatsen.
– Nej, jag tror inte att det finns någon majoritet för att lägga ner flygplatsen. Men jag tycker det är illa nog att man sprider osäkerhet, säger han.
Magnus Oscarsson, kristdemokratisk riksdagsman från Ödeshög, tycker att det är märkligt agerande av Åsa Romson och menar att flygplatsen har en viktig funktion för hela länet. Han tänker ta upp frågan i riksdagen.
– Det känns konstigt att man vill lägga krokben för en verksamhet som går så bra, säger han.
Flygplatsen kostar i år Linköpingsborna 34 miljoner kronor, vilket motsvarar lite drygt 226 kronor per person.