"Inte värt riskera jobbet för en hundring"

Hårdare redovisning av taxameteruppgifter ska stoppa fusket i taxibranschen. Ett förslag som välkomnas av chaufförer i Linköping.

Kalle Hamza Taxibil

Kalle Hamza Taxibil

Foto: Peter Jigerstrom

LINKÖPING2014-01-07 10:59

I en utredning finns förslaget att inrätta redovisningscentraler dit informationen från taxametrar ska överföras för att stoppa fusk. Taxibranschen beräknas årligen undanhålla skatt för hundratals miljoner kronor.

Enligt förslaget ska därför alla taxiföretagare, minst en gång i veckan, föra över taxameterns uppgifter, som sedan lagras i sju år. Efterföljs inte reglerna kan man få tillståndet indraget samt böter.

"Synd om dem"

Georges Kiriakos, som arbetar för Taxikurir i Linköping, är övertygad om att det förekommer att åkare fuskar för att få ekonomin att gå runt.

– En del får inte mycket jobb, det är synd om dem. De kan få stå och vänta i 2–3 timmar utan att få en körning.

Själv känner han sig trygg med sin nuvarande anställningsform.

– Här kommer beställningar ur systemet, vi har strikta regler och måste hålla tider, säger han.

Riskerar inte jobbet

Kalle Hamza på Taxibil i Östergötland säger att hans arbetsgivare gör noggranna kontroller av taxametern och även kan gå bakåt i tiden för att se hur en förare kört. Han tycker att det är bra om det införs en lag där kontrollerna blir striktare för alla.

Kalle Hamza har mött kunder tidigare som vill att han kör dem svart.

– Jag säger att jag har taxameter. Det är inte värt att riskera sitt jobb för en hundring.

Enligt Svenska taxiförbundets kommunikationschef, Claudio Scubla, är i dag cirka 80 procent av åkerierna i landet knutna till en beställningscentral. I de flesta fall tankas deras taxametrar ner automatiskt.

Ingen lag om lagring

De som inte är knutna till en sambandcentral, kan idag inte kontrolleras på samma sätt.

– Det finns ingen lagstiftning som säger att taxameteruppgifterna måsta lagras, säger Claudio Scubla.

Det innebär att en åkare i praktiken skulle kunna kassera sin taxameter efter ett år och köpa en ny, menar han.

I samband med deklarationen förekommer det också att åkare anger en lägre inkomst än vad som är riktigt. Men det kan vara svårt för Skatteverket att kontrollera när det i flera fall saknas kvitton.

Ett bättre verktyg

Chaufförerna är enligt lag skyldiga att lämna kvitto till en kund, men enligt Claudio Scubla, är det inte säkert att summan redovisas av chauffören i ett senare skede. Trots tuffare lagstiftning tror inte Scubla att det går att eliminera allt taxi-fusk. Däremot kan en tuffare redovisning ge Skatteverket ett bättre verktyg att jobba med.

– Det skulle även bli en schysstare och renare bransch med konkurrens på lika villkor, säger han.

Lagförslaget kan, om riksdagen antar det, komma att träda i kraft redan vid årsskiftet 2014/2015.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om