Detaljplanen godkändes på onsdagen av samhällsbyggnadsnämndens politiker, men eftersom planen är så omfattande ska det formella beslutet fattas i kommunfullmäktige senare i år.
Området det handlar om ligger väster om Linghem och är 33 hektar stort. Det rör sig mestadels om åkermark, något som fått bland andra LRF att protestera. Kommunens stadsplaneringsavdelning skriver dock i beslutsunderlaget att "då Linghem utgör en prioriterad utvecklingsort bedöms det samhälleliga intresset av bostäder väga tyngre än att bevara jordbruksmark".
– Vi tycker att Linghem behöver utvecklas – framförallt med en ny infart. Den ena infarten utgörs i dag av en trång tunnel in under järnvägen och den andra av en bro som håller på att gå sönder. Sedan är det ett långsiktigt bekymmer att vi bygger på utmärkt åkermark. Det kan vi inte fortsätta med i längden och behöver hitta en annan utvecklingsstrategi, sa samhällsbyggnadsnämndens vice ordförande Gunnar Gustafsson (MP) i samband med beslutet.
Flera partier, bland annat Sverigedemokraterna, uttryckte under mötet kritik mot byggnation på åkermark.
– Jag delar den uppfattningen. Åkermarken är en ändlig resurs och vi behöver på allvar hitta ett annat synsätt i samhällsplaneringen. Samtidigt har vi ett antal utvecklingsorter, däribland Linghem, som behöver en ökad folkmängd framåt för att vara livskraftiga men där förutsättningarna är svåra utan att gå ut på åkermark, säger nämndens ordförande Stefan Erikson (M).
– Vi kommer att fortsätta att jobba med frågan om åkermark framöver. Här råder det en bred enighet över partigränserna, fortsätter han.
Parallellt med byggplanerna avser Trafikverket att bygga en ny förbifart. Den ska gå från väg 796 (gamla E4), under järnvägen i en tunnel, passera väster om det nya bostadsområdet för att sedan ansluta till väg 757 söderut mot Vårdsbergs kors. Från förbifarten byggs två infarter till Linghem.
Den gamla tunneln under järnvägen planeras i framtiden finnas kvar som gång- och tunnelväg. Bron över järnvägen i östra Linghem ska också stängas av för biltrafik.
Kommunen kommer att delfinansiera Trafikverkets projekt med drygt 40 miljoner kronor. Det gör att kommunen räknar med att göra en förlust på den första etappen, trots inkomster från markförsäljning. Detta hoppas man hämta hem i den andra etappen.
Här är några punkter i den nya detaljplanen:
• 330 bostäder. Hälften blir lägenheter i flerfamiljshus med max tre våningar, hälften villor, par-, rad- och kedjehus med 1– 2 våningar.
• Skola för 480 elever i årskurserna F–6. Utanför skoltid ska skolan kunna användas som samlingslokal och för vuxenutbildning.
• Förskola för 120 barn.
• Vårdboende (preliminärt demensboende) med 60 platser.
• Fullstor idrottshall med läktarkapacitet för 100–150 personer. Dagtid ska hallen nyttjas för skolverksamhet.
• Torg med möjlighet till exempelvis kafé, pizzeria och frisör.
• Park i södra änden samt ett dagvattenstråk genom området.
• 50–100 odlingslotter i områdets västra del.
Enligt tidsplanen ska gator och annan infrastruktur börja anläggas 2025 och husen året därpå. Hela området väntas ta 15 år att bygga ut. Kommunen äger marken och ska sälja villatomter via mäklare och övriga områden via markanvisningstävlingar.
Söder om detaljplaneområdet finns det planer på en andra etapp. Där kan det röra sig om uppemot 400 bostäder.