Linköpingsföretagen Bostadsbolaget, BC Linköping och Ekroth Förvaltning lämnade strax före årsskiftet in ett förslag på en storsatsning vid Ullevi Storgård.
Platsen ligger i Skäggetorps utkant, intill avfarten från E4. Här vill företagen bygga hotell med 350 rum och 90 lägenheter, två restauranger, skybar, konferensavdelning, spa, 6 000 kvadratmeter kontor, p-hus för 350 bilar, åtta padelbanor och två multiidrottshallar.
Det mest spektakulära i förslaget är en 113 meter hög skyskrapa. Tillsammans med övriga byggnader skulle höghuset bilda bokstaven L, en symbol för Linköping.
– I dag förknippas väl Linköping mest med Gärstadverket. Det här blir ett nytt landmärke och en fin port in till staden. Det är ett väldigt strategiskt läge för ett hotell – vid E4 och mitt emellan Astrid Lindgrens värld, Kolmården och ett kommande Lalandia, sade Carl-Magnus Larsson, en av initiativtagarna bakom projektet, när idéerna lades fram.
Samhällsbyggnadsnämnden har nu sagt ja till att pröva idéerna i ett detaljplanearbete, som väntas kunna inledas 2024.
Men kommunens plankontor och nämnden skickar också med en rad synpunkter. Eftersom byggnaderna blir ett landmärke vid E4 kommer kommunen att ställa höga krav på arkitekturen. Höjden anses inte lämplig av hänsyn till kulturmiljölandskapet och riksintresset för Linköpings stad.
– Bara höjd räcker inte för att skapa attraktionskraft. Det är det estetiska som ska väcka wow-känslor hos dem som passerar och stolthet hos Linköpingsborna, kommenterar nämndens ordförande Muharrem Demirok (C).
Plankontoret vänder sig också emot planerna på att riva de befintliga byggnaderna på Ullevi Storgård. Det är den sista bevarade gården från Stora Ullevi by och utgör en värdefull kulturmiljö som bör bevaras, menar man.
Innan detaljplanearbetet startar vill kommunen också se en redovisning av innehåll, affärsidé och finansiering.
Miljöpartiet reserverade sig mot beslutet att säga ja till planprövning. Huvudinvändningen handlade om placeringen.
– I översiktsplanen har kommunen sagt att vi ska knyta ihop Skäggetorp och Tornby. Det här bidrar inte till det, utan i stället blir det här en isolerad ö vid E4. Dessutom är det svårt att få till kollektivtrafik dit, så det är egen bil som blir alternativet för att ta sig dit, kommenterar Petter Mattsson (MP).