-- Jag tycker om teknik och prylar. Om jag haft råd hade jag gärna åkt omkring i en röd sportbil, säger Eva Joelsson, som är borgmästare och kommunfullmäktiges ordförande i Linköping.
När det handlar om bruksbilar är det Saab som gäller. Eva Joelsson började arbeta på Saabs exportavdelning för bilar år 1964, efter studier på handelsgymnasiet. På den tiden låg Saabs huvudkontor i Linköping, och det var här som den första Saab-bilen visades år 1947.
-- Jag skulle fylla 19 år, men något körkort hade jag inte då. Jag minns att vi exporterade bilar till bland annat Asien och USA. Det var en spännande tid, minns hon.
Strax efter högertrafikomläggningen 1967 tog Eva Joelsson körkort, och 1969 gifte hon sig med en Saabingenjör.
-- Jag blev frälst i Saabs teknik. Vi hade först en Saab V4, och därefter rullade det på med 900 och 9000, de flesta i kombikupéutförande.
Det var först under åren i USA (1984-86) som hon blev riktigt otrogen. En begagnad Chevrolet Malibu med V8, automatväxlad och helt framsäte (soffa), blev ögonstenen.
-- Det var härligt att veva ner vindrutorna på high way one och låta håret fladdra.
Tillbaks i Sverige blev det Saab igen, frånsett en period med Mazda 626 och Nissan Micra. Nu åker hon Saab 9-5.
-- Jag har en stark känsla för Saab. Det är en viktig relation, och så är bilen svensk, ja åtminstone delvis, tillägger hon och syftar på GM/USA.
För Eva Joelsson ger bilen frihetskänslor. Den är också praktisk. Bilen behövs när man handlar och hämtar barn på dagis, det går helt enkelt inte att klara sig utan bilen.
-- Utsläppen är ett bekymmer, men jag hoppas att industrin tar fram renare teknik så att miljön kan skonas.
MIN BIL