Jättesatsning vid flygplatsen

Sankt Kors bygger för 140 miljoner kronor vid Linköpings flygplats. Det är startskottet för Cavok District – ett jätteprojekt som på sikt kan ge 20 000 arbetstillfällen.

Pia Lindström är operativ chef för att dra igång Innovative Materials Arena. I bakgrunden Johan Kristiansson, Sankt Kors, Tomas Ireman, Saab Group, Peter Larsson, Region Östergötland och 

Urban Emborg, Creo Dynamics.

Pia Lindström är operativ chef för att dra igång Innovative Materials Arena. I bakgrunden Johan Kristiansson, Sankt Kors, Tomas Ireman, Saab Group, Peter Larsson, Region Östergötland och Urban Emborg, Creo Dynamics.

Foto: Åke Alvin

Linköping2018-11-20 15:38

Det som tidigare gått under namnet Linköping Aviation Park heter nu Cavok District. Cavok uttalas kav-okej och är flygspråk för "klart väder, god sikt".

– Det är det vi hoppas ska känneteckna området. Kör på, sikten är klar, full fart framåt, säger Johan Kristiansson, vd för Sankt Kors.

Området ligger strax norr om flygplatsen, vid Köpetorpsgatan. I dag finns här några hangarbyggnader, åkrar och en lantgård på kommunägd mark.

– Det är ett stort område, 500 000 kvadratmeter. Det finns utrymme för 20 000 arbetsplatser, säger Kristiansson.

Men det är på lång sikt. Det som är beslutat är att Sankt Kors nu bygger de allra första lokalerna, Innovative Materials Arena (IMA), där företag och universitet ska samlas kring avancerade material. Om två år ska bygget stå klart, med 5 000 kvadratmeter fördelade på tre plan.

Saab räknar med att ha några arbetsplatser på IMA och konsultföretaget Creo Dynamics flyttar hit från Ebbepark.

Urban Emborg, senior advisor på Creo Dynamics, framhåller att Linköpingsforskare är världsledande på flera material.

– Men vi har ganska få industritillämpningar. Många goda idéer säljs till utländska företag. Lyckas vi väl med IMA tror jag att många företag kommer att söka sig hit, även utländska företag. Som ett Silicon Valley, säger han.

Vad är då avancerade material? Emborg räknar upp några exempel:

– Lätta material till flygplan och elbilar. Energibärande material, smarta material med sensorer, material som ersätter plaster. Kläder av träfibrer i stället för bomull.

Tanken är att CavokDistrict, förutom IMA, ska växa till en park med många byggnader och locka företag med anknytning till flyg. Förutom Creo Dynamics är det dock ännu inte klart med några hyresgäster.

– Men vi har intentionsavtal med flera företag. Nu tycker vi att projektet har så mycket substans att det är dags att trycka på startknappen. Under de 1,5 åren som det tar att bygga hinner det hända mycket, säger Johan Kristiansson.

Kristiansson jämför med Mjärdevi och Vreta kluster. Där fanns det inte heller så många hyresgäster när byggena startade, men båda blev lyckade projekt.

– Skulle vi ha tomma lokaler när IMA är klart är det ett fastighetsekonomiskt problem. Men vi ser på lönsamhet i ett brett och långsiktigt perspektiv. Jag är övertygad om att det här är bra för Linköping och regionen på sikt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!