De flesta 18-åringar går på gymnasiet. Inte Johannes Ahlström. Han trivdes inte i skolan, valde att hoppa av för att satsa fullt ut på att utveckla sina spelidéer.
– Jag tänkte att jag har kunskaperna jag behöver för att överleva. Inom spelvärlden spelar betyg inte så stor roll. Där får man jobb utifrån vad man har gjort och vad man kan. Jag sa till mig själv att antingen blir jag hemlös eller miljonär. Jag tänkte att om jag hoppar av skolan måste jag vara produktiv, utvecklas och lära mig saker själv varje dag i stället för att mina lärare gör det, förklarar han sitt val.
Och produktiv har han varit. Vid tiden för avhoppet jobbade Johannes med egna dataspelet Whimsical Wizard. Strax efteråt började han och en vän utveckla ytterligare ett spel, Nåjd.
Han visade upp båda spelen på spelfestivalen Närcon i Linköping i somras. Strax efter blev Johannes kontaktad av Fredrik Präntare, chef på Linköpingsbaserade Pugstorm som växt sig stora tack vare succéspelet Core Keeper. Han erbjöd sig att köpa licensen till spelen och anställa Johannes för att utveckla dem.
– Det var för bra att säga nej till. Jag skulle inte bara få betalt utan också få en hel studio som jobbar med mina spel med konstnärer som är bättre på de delarna är vad jag är, säger Johannes.
Där är han nu och det spel som ligger längst fram i planeringen är Whimsical Wizard, som just nu är ett projektnamn som kan komma att ändras.
Vad kan du berätta om det?
– Det är ett sandbox-spel. Man är trollkarl i en fysikbaserad värld. I de flesta trollkarlspelen använder du skjutvapen och dödar fiender. Vårt är mer en sandlåda där du leker och interagerar via stavarna.
Känner du att du fortfarande har kontroll över spelet nu när även andra jobbar med det?
– Ja, jag är ju creative lead över mitt eget spel. Så egentligen gick jag ju från att sitta hemma till att bli chef på ett stort spelbolag. Jag trivs med det. Jag tycker om att leda projekt och älskar att ge folk jobb och se hur de jobbar med saker som jag har gjort.
Johannes har ett kontor på Pugstorm. Men mycket av jobbet gör han fortfarande hemifrån pojkrummet i föräldrahemmet i Ledberg. Arbetsdagarna blir ofta långa.
– Jag har ju ett åtta timmars heltidsjobb men bara i går började jag klockan nio på förmiddagen och slutade inte förrän klockan två på morgonen. Det blev lite mer än åtta timmar...
Spel har varit en stor del av Johannes liv länge. Matematik är ett intresse som funnit med längre än så. Redan när han var i tvåårsåldern började föräldrarna ge Johannes mattekluringar att lösa när han var rastlös.
– Jag har blivit mer och mer intresserad av programmeringen när jag gör spel. Men matematikdelen är fortfarande roligast. Jag har en privat mentor på universitetet, Robert Forchheimer som jag läser matte för.
Och variabler och formler har fortfarande en lugnande effekt på honom.
– Jag blir väldigt stressad av att sitta still och inte göra något. Jag finner lugn i att vara produktiv. Att klura på matte eller hålla på med flera projekt samtidigt gör mig bättre på att fokusera.
Och även om han är supernöjd med det han gör nu finns det ett annat område som lockar i framtiden, artificiell intelligens (AI).
– Just nu jobbar jag med en egen robot. Det är något särskilt att se robotar lära sig saker – som att se ett barn växa upp. Jag använder en hel del AI även i utvecklingen av spelen.