Johannes, 18, får utveckla egna spelen för stor studio

För fem år sedan sa då 13-årige Johannes Ahlström i en intervju i Corren att hans dröm var att jobba för en stor spelstudio. Den drömmen är nu uppfylld.

I framtiden vill Johannes Ahlström, 18, gärna jobba med AI. Just nu håller han på att bygga en robot. Nästa steg är att kunna slänga fjärrkontrollen till den så att roboten ska kunna lära sig saker via en inbyggd dator. I sängen håller familjens hund Lemon koll på läget.

I framtiden vill Johannes Ahlström, 18, gärna jobba med AI. Just nu håller han på att bygga en robot. Nästa steg är att kunna slänga fjärrkontrollen till den så att roboten ska kunna lära sig saker via en inbyggd dator. I sängen håller familjens hund Lemon koll på läget.

Foto: Johan Rödin

Linköping2023-01-30 05:00

De flesta 18-åringar går på gymnasiet. Inte Johannes Ahlström. Han trivdes inte i skolan, valde att hoppa av för att satsa fullt ut på att utveckla sina spelidéer.

– Jag tänkte att jag har kunskaperna jag behöver för att överleva. Inom spelvärlden spelar betyg inte så stor roll. Där får man jobb utifrån vad man har gjort och vad man kan. Jag sa till mig själv att antingen blir jag hemlös eller miljonär. Jag tänkte att om jag hoppar av skolan måste jag vara produktiv, utvecklas och lära mig saker själv varje dag i stället för att mina lärare gör det, förklarar han sitt val.

Och produktiv har han varit. Vid tiden för avhoppet jobbade Johannes med egna dataspelet Whimsical Wizard. Strax efteråt började han och en vän utveckla ytterligare ett spel, Nåjd.

Han visade upp båda spelen på spelfestivalen Närcon i Linköping i somras. Strax efter blev Johannes kontaktad av Fredrik Präntare, chef på Linköpingsbaserade Pugstorm som växt sig stora tack vare succéspelet Core Keeper. Han erbjöd sig att köpa licensen till spelen och anställa Johannes för att utveckla dem.

 – Det var för bra att säga nej till. Jag skulle inte bara få betalt utan också få en hel studio som jobbar med mina spel med konstnärer som är bättre på de delarna är vad jag är, säger Johannes.

undefined
Johannes Ahlström skapade Whimsical Wizard och nu har han fått chansen att utveckla det som anställd hos Pugstorm. "Det är ett sandbox-spel. Man är en trollkarl i en fysikbaserad värld", säger Johannes.

Där är han nu och det spel som ligger längst fram i planeringen är Whimsical Wizard, som just nu är ett projektnamn som kan komma att ändras.

Vad kan du berätta om det?

– Det är ett sandbox-spel. Man är trollkarl i en fysikbaserad värld. I de flesta trollkarlspelen använder du skjutvapen och dödar fiender. Vårt är mer en sandlåda där du leker och interagerar via stavarna.

Känner du att du fortfarande har kontroll över spelet nu när även andra jobbar med det?

– Ja, jag är ju creative lead över mitt eget spel. Så egentligen gick jag ju från att sitta hemma till att bli chef på ett stort spelbolag. Jag trivs med det. Jag tycker om att leda projekt och älskar att ge folk jobb och se hur de jobbar med saker som jag har gjort.

undefined
Johannes Ahlström har ett kontor hos sin arbetsgivare men mycket av jobbet gör han fortfarande framför datorn i pojkrummet i föräldrahemmet i Ledberg.

Johannes har ett kontor på Pugstorm. Men mycket av jobbet gör han fortfarande hemifrån pojkrummet i föräldrahemmet i Ledberg. Arbetsdagarna blir ofta långa.

– Jag har ju ett åtta timmars heltidsjobb men bara i går började jag klockan nio på förmiddagen och slutade inte förrän klockan två på morgonen. Det blev lite mer än åtta timmar...

undefined
Johannes Ahlström valde att hoppa av skolan för att fullt ut satsa på att utveckla sina egna dataspel.

Spel har varit en stor del av Johannes liv länge. Matematik är ett intresse som funnit med längre än så. Redan när han var i tvåårsåldern började föräldrarna ge Johannes mattekluringar att lösa när han var rastlös.

– Jag har blivit mer och mer intresserad av programmeringen när jag gör spel. Men matematikdelen är fortfarande roligast. Jag har en privat mentor på universitetet, Robert Forchheimer som jag läser matte för.

Och variabler och formler har fortfarande en lugnande effekt på honom.

– Jag blir väldigt stressad av att sitta still och inte göra något. Jag finner lugn i att vara produktiv. Att klura på matte eller hålla på med flera projekt samtidigt gör mig bättre på att fokusera.

undefined
I framtiden vill Johannes Ahlström, 18, gärna jobba med AI. Just nu håller han på att bygga en robot. Nästa steg är att kunna slänga fjärrkontrollen till den så att roboten ska kunna lära sig saker via en inbyggd dator. I sängen håller familjens hund Lemon koll på läget.

Och även om han är supernöjd med det han gör nu finns det ett annat område som lockar i framtiden, artificiell intelligens (AI).

– Just nu jobbar jag med en egen robot. Det är något särskilt att se robotar lära sig saker – som att se ett barn växa upp. Jag använder en hel del AI även i utvecklingen av spelen.

Johannes Ahlström

Ålder: 18.

Bor: I Ledberg.

Gör: Sedan i höstas anställd som creative lead på Pugstorm för att utveckla två spel han själv skapat.

Bakgrund: Fick som 13-åring frilansanställning på ett danskt företag för att göra grafiken till dataspelet Gift of Parthax. "Spelet släpptes. Bara det var lyckat. Det blev ingen försäljningssuccé men gav mycket erfarenheter och var en bra början för mig."

Intressen: Spel. Matte. Musik. Digital konst. "Min senaste målning är en bakgrundsbild som jag har på telefonen."

undefined
Spel, matte, musik. Johannes Ahlström har många intressen. Digital konst är ett annat. Här är två av de verk han skapat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!