Julmusiken ett arbetsmiljöproblem

"Nu är det jul igen", eller "Vår julskinka har rymt". Vilken är din favorit, eller snarare, hatobjekt? Julmusik som snurrar timma efter timma kan uppfattas som påfrestande visar en färsk undersökning.

Catharina Fromholtz på Gant förklarar att man drar igång julmusiken på heltid två veckor före julafton.

Catharina Fromholtz på Gant förklarar att man drar igång julmusiken på heltid två veckor före julafton.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2018-11-27 19:30

Är julmusiken ett arbetsmiljöproblem för butiksanställda?

Handelsanställdas förbund ställde nyligen frågan till drygt 2 000 medlemmar.

Resultatet?

En tredjedel uppfattar julmusiken som mer påfrestande än övrig musik som ljuder ut i högtalarna.

De välkända slingorna har redan börjar rulla ut i butikerna i Linköping där anställda nu måste ställa in sig på att samma låtar kommer att vevas runt fram till den 24 december.

– Vi försöker variera så gott det går. Annars skulle det bli lite jobbigt. Var fjärde eller var femte blir en julsång och det känns lagom, säger Kristina Wiktorsson, säljare på Brothers.

Hon avslöjar att hon inte är särskilt förtjust i klassikern, "Nu är det jul igen".

– Den blir bara så tjatig i längden. Herregud, det räcker med att höra den ett par gånger så har man tröttnat.

Lisa Gustafsson, butikschef på Volt, tycker att julmusik kan vara en mysfaktor om låtarna levereras i måttliga mängder.

– Vi försöker köra lite jazziga varianter. Sinatra och Crosby och det där gänget, du vet. Man blir inte så stressad av dom.

Volt rullar ut sina musikslingor med bjällerklang i bakgrunden relativt sent jämfört med många andra.

– Det blir förmodligen en eller ett par veckor före julafton. Det räcker, tycker Gustafsson.

Gunilla Bennerstam, säljare på Lisa, berättar att startskottet för jullåtarna troligtvis kommer att gå första advent.

– Det passar väl bra. Det är ju då allting drar igång på allvar, säger hon.

Lagom är bäst, anser Bennerstam vidare.

– Det är som med allt annat. Blir det för mycket tippar det över. Då försvinner den härliga känslan.

Att hitta en slags medelväg är en idé som även tilltalar Emmy Gafor, säljare på Dressman.

– Enbart melodier som är kopplade till julen skulle blir extremt jobbigt i längden. Därför försöker vi variera så gott det går.

Emmy avslöjar att hon inte gärna sätter på någon julmusik efter en lång dag på jobbet.

– Hemma är det andra låtar som gäller, säger hon och skrattar.

Catharina Fromholtz på Gant berättar att man blandar och ger när det gäller den musik som möter kunderna i butiken.

– Jullåtarna får inte komma för tidigt. Då blir det lite tjatigt.

Upplägget den närmaste tiden är mer eller mindre klart, enligt Fromholtz.

– De två sista veckorna innan tomten kommer blir det enbart julmusik. Fram till dess blandar vi lite.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om