"Kan bli ett av världens mest sålda flygplan"

Det nya skolflygplanet T-X kan bli ett av världens mest sålda flygplan. Det säger Saabs vd, Håkan Buskhe.

Skolflygplan. Saab och Boeing har utvecklat det nya skolflygplanet T-X.

Skolflygplan. Saab och Boeing har utvecklat det nya skolflygplanet T-X.

Foto: Boeing

Linköping2017-10-24 10:08

På tisdagen presenterade Saab en stark delårsrapport. Vinsten för det tredje kvartalet uppgick till 352 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en vinst på 176 miljoner kronor under samma period i fjol. Omsättningen för kvartalet steg till 6 222 miljoner kronor, från 5 761 miljoner kronor motsvarande period i fjol, och orderingången ökade till 3 701 miljoner kronor, från 3 498 miljoner kronor. Saab har nu en orderstock som uppgår till närmare 110 miljarder kronor.

– Vi är på väg att bygga ett helt nytt Saab. 2013 vände den nedåtgående trenden när det gäller orderingången och efter 2014 tog vi ett rejält steg i tillväxten.

Under de senaste åren har vi gått från 23,5 miljarder kronor till 30 miljarder kronor i omsättning, säger Håkan Buskhe till redaktionen och fortsätter:

– Vi har haft en mycket stark tillväxt de senaste åren och vi har resultatförbättringar inom princip alla områden. Vi går åt rätt håll, men som företagsledare är man, om man har rätt inställning, aldrig nöjd.

Saab har för närvarande fyra stora projekt i gång: nya Gripen E, skolflygplanet T-X, ubåten A26 samt signalspaningsflygplanet Global Eye.

– Vi tog ett beslut 2010 att öka vår utvecklings- och forskningsinsats. Vi har nästan fördubblat den under de senaste sju åren och vi har moderniserat vår portfölj. Vi har dessutom ökat våra marknadsföringsinsatser med 50 procent och byggt en marknadsorganisation med egen personal i 35 länder. Det har burit frukt.

Håkan Buskhe säger även att den säkerhetspolitiska situationen påverkar företaget.

– Vi lever i en osäker värld. Fler och fler länder börjar stärka sitt försvar, vilket naturligtvis också har en påverkan.

Nästa år kommer USA att bestämma sig för vilket nytt skolflygplan som ska användas för att utbilda framtidens stridspiloter. Saab har tillsammans med Boeing utvecklat T-X och tävlar om att ta hem ordern.

– Vi har byggt ett otroligt bra träningssystem, både med simulatorer och ett fantastiskt flygplan. Nu har vi har lämnat in testdata och får se vad som händer. Det är kunden som ska utvärdera, men jag tycker vi har ett starkt erbjudande.

Saab har meddelat att skolflygplanet kommer att tillverkas i USA om det blir en beställning. Det finns dock stora förhoppningar om att fler länder kommer att satsa på flygplanet och då kan tillverkning även komma att ske i Linköping.

– Men det gäller att först vinna den amerikanska upphandlingen. Om vi vinner i USA kan det här bli ett av de mest sålda flygplanen i världen, säger Saabs vd.

På Saab Aeronautics i Linköping ligger just nu fokus på den nya Gripen-versionen. Hittills har ett 20-tal provflygningar genomförts med testflygplanet 39-8. I verkstaden pågår nu tillverkning av nästa testflygplan, 39-9.

– Samtidigt är de första serieflygplanen faktiskt i produktion, säger Håkan Buskhe.

Saab har siktet inställt på att sälja den nya Gripen-versionen till Indien. Konkurrensen med amerikanska Lockheed Martin, som tillverkar F-16, är dock hård.

– Indien har under de senaste sju åren tornat upp sig som en av Saabs absolut viktigaste marknader. Vi har en stor konkurrent i Lockheed Martin, men vi visar upp våra fördelar som är att vi har ett nytt flygplan. Gripen E är faktiskt det enda nya stridsflygplan som utvecklas i västvärlden i dag. I övrigt är det gamla utvecklingsprojekt. Jag tror att rent tekniskt sett så finns det ett stort intresse för våra produkter. Om det innebär att vi vinner eller inte, det kan jag inte svara på. Det är politiskt.

När kan ett beslut fattas i Indien?

– Jag tippar på att det ligger några år bort.

Nya. Gripen E har ännu så länge beställts av Sverige och Brasilien. Nu är siktet inställt på Indien.
Nya. Gripen E har ännu så länge beställts av Sverige och Brasilien. Nu är siktet inställt på Indien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!