Katedral-chefen om distans 2.0: "Ett jättestort jobb"

När terminen nästan var till ända och alla redan var trötta efter ett hårt jobb – då kommer nya besked om övergång till distansundervisning. Tufft för både lärare och elever, säger Katedralskolans enhetschef Marcus Lindén.

Marcus Lindén, enhetschef för Katedralskolan, hoppas att distansundervisningen blir tillfällig och att elever växelvis kan vara i skolan efter jullovet.

Marcus Lindén, enhetschef för Katedralskolan, hoppas att distansundervisningen blir tillfällig och att elever växelvis kan vara i skolan efter jullovet.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

Linköping2020-12-04 19:30

Reaktionerna bland de knappt 1 250 eleverna på Katedralskolan har varit blandad, beskriver Marcus Lindén. Bland ettorna, som inte tidigare varit med om distansundervisning, kan finnas en viss spänning inför det.

– Många tvåor och treor känner rätt mycket ”nej, inte igen” för de har varit med om det här och vet vad det innebär, säger Marcus Lindén.

Det hade gått knappa två veckor sedan bildningsnämnden tog beslut om att gymnasieskolan skulle övergå till växelvis distansutbildning, med vissa elever i skolan och vissa hemma för att minska trängseln, när statsministers nya besked om distansundervisning kom på torsdagen. Marcus Lindén beskriver att hans medarbetare just planerat om undervisning och lektioners upplägg för att passa för växelvis distans.

– Nu får man planera om igen. Det är ett jättestort jobb som tar mycket tid. Det påverkar allt, undervisning och examinationer, säger han.

Pandemin har varit en generell påfrestning på medarbetarna och påverkat undervisningen, fler elever har varit frånvarande och oro för smitta har påverkat lärarna, beskriver Marcus Lindén. Vid varje terminsslut hopar sig också examinationer och nu tvingas lärarna planera om kring stora delar av undervisningen igen.

– Men lärarna på skolan är så engagerade och professionella och vi ser att de gör sitt yttersta för att det ska påverka eleverna så lite som möjligt, säger Marcus Lindén.

I mars var en del medarbetare begeistrade och såg nya möjligheter i arbetet, berättar han. Då verkade det också som om allt snart skulle kunna återgå till det normala med undervisning på plats. Istället drog allt ut och det hann bli sommarlov utan att restriktionerna lättade.

– Lärarna började sakna eleverna och saknade responsen som man kan få i ett klassrum, och möjligheten att upptäcka elever som inte hänger med. Det är svårt att titta på en skärm och analysera om det man tar upp går fram till eleverna, säger Marcus Lindén.

På Katedralskolan har mentorer nu uppmanat elever att försöka ordna en bra plats hemma att plugga på, att äta och ta raster och att gå upp och göra i ordning sig på morgnarna som om de skulle gå iväg till skolan – allt för att upprätthålla rutiner någorlunda.

– Vi hoppas att vi kan gå tillbaka till växelvis distansundervisning efter jullovet, säger Marcus Lindén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!