Kickbike - en farlig leksak

Sparkcyklar med motor, eller så kallade kickbikes, är en ny leksak som erbjuds på marknaden. - Den är livsfarlig i trafiken, hävdar trafikforskaren Thomas Turbell på VTI.

En farlig leksak som borde förbjudas, anser trafikforskaren Thomas Turbell.Bild: Jeppe Gustafsson

En farlig leksak som borde förbjudas, anser trafikforskaren Thomas Turbell.Bild: Jeppe Gustafsson

Foto:

LINKÖPING2004-06-04 08:48

Kickbike ser ut som en skateboard med styre, och finns med bensin- eller elmotor. Den uppfyller inte EU:s tekniska krav på mopeder, och får därför inte användas på allmän väg, bara på inhägnat område.

- Det här lekfordonet kan aldrig bli godkänt, vad som än sägs. Det farliga är att folk kanske köper den, och sedan använder den på landet, till badplatsen eller affären, säger Thomas Turbell.

CE-godkänd

I Linköping finns ingen butik som säljer kickbike. Men det finns postorderföretag som på sina hemsidor erbjuder kickbikes i olika utföranden och modeller. Priserna varierar från 3 000 kronor (med elmotor) till omkring 7 000 kronor (bensin). Maxfarten uppges till 25--30 km/tim.

- Det finns handlare som går ut med att modellen är CE-godkänd. Men det vilseleder konsumenten, eftersom det inte säger någonting om produkten. Det här är en CE-märkning enligt leksaksnormen. Jag brukar säga att det går att CE-märka nästan allt, även flytvästar av betong.

"Tackat nej"

Claes Gustafsson på Bikestop i Linköping anser även han att kickbiken är farlig i trafiken. Han har fått förfrågningar från tillverkare, bland annat i Kina och Taiwan, om att sälja olika modeller av de motordrivna sparkcyklarna, men hittills tackat nej.

- Det här är en farlig leksak, som vi inte vill ha i vårt sortiment, säger han.

Sparkcykel med elmotor har länge används bland annat i stora lagerlokaler där personalen snabbt ska ta sig fram till varorna. Det här transportmedlet erbjuds i dag som en leksak för barn och ungdomar. En tillverkare säljer exempelvis en kickbike med elmotor som rekommenderas för barn mellan 7 och 14 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!