"Ida", som egentligen heter nÄgot annat, arbetar pÄ en skola i ett av Linköpings socioekonomiskt utsatta omrÄden.
Det Àr pÄ rasterna "Ida" fÄr jobba som hÄrdast.
â Killarna leker gĂ€ngkriminella och lĂ„tsas skjuta varandra. Vi hittar knivar och tĂ€ndare i deras ryggsĂ€ckar. Jag har vid flera tillfĂ€llen avvĂ€pnat elever med jĂ€rnrör som de Ă€r i full fĂ€rd att anvĂ€nda mot andra barn.
LÀrarna vÀljer sjÀlvmant att vara ute pÄ rasterna.
â Vi Ă€r ute för barnens, men ocksĂ„ för vĂ„r egen, skull. HĂ€nder det saker pĂ„ rasten pĂ„verkar det undervisningen.
Majoriteten av barnen har förÀldrar som Àr födda i ett annat land. Det blir ofta kulturkrockar mellan "Ida" och vÄrdnadshavarna. FÄ möten kan genomföras utan tolk.
â Jag upplever att förĂ€ldrarna kör med raka puckar med sina barn. Medan vi gullar oss fram och Ă€ltar saker.
Det har hÀnt att förÀldrar slÄss pÄ parkeringen efter att deras barn brÄkat.
â Klart att det försvĂ„rar nĂ€r vi inte kan kommunicera helt med varandra.
"Ida" har tvingats bli tuffare och tydligare för att stÀvja kaoset i klassen.
â PĂ„ lĂ€rarutbildning pratade vi om positiv förstĂ€rkning. Men det funkar helt enkelt inte.
I stÀllet fÄr hon förklara att man kan hamna i fÀngelse om man gör brottsliga saker eller att förÀldrarna kan förlora sitt bidrag om barnen inte sköter sig.
â Det kĂ€nns fel men fungerar bĂ€ttre.
Vad gör att du orkar?
â Kollegorna. Och att jag ser en lĂ„ngsam förbĂ€ttring. Det Ă€r lugnare i klassrummet nu Ă€n nĂ€r jag började.