"Killarna leker gÀngkriminella pÄ rasten"

PÄ rasterna leker pojkarna gÀngkrig. De hotar varandra med knivar och jÀrnrör. "Det Àr sÄ jÀvla svÄrt att hantera detta", sÀger en lÀrare.

"Killarna leker gÀngkriminella och lÄtsas skjuta varandra. Vi hittar knivar och tÀndare i deras ryggsÀckar. Jag har vid flera tillfÀllen avvÀpnat elever med jÀrnrör", sÀger en lÀrare.

"Killarna leker gÀngkriminella och lÄtsas skjuta varandra. Vi hittar knivar och tÀndare i deras ryggsÀckar. Jag har vid flera tillfÀllen avvÀpnat elever med jÀrnrör", sÀger en lÀrare.

Foto: Illustration: Fredrik Kylberg

Linköping2021-03-07 07:00

"Ida", som egentligen heter nÄgot annat, arbetar pÄ en skola i ett av Linköpings socioekonomiskt utsatta omrÄden.

Det Ă€r pĂ„ rasterna "Ida" fĂ„r jobba som hĂ„rdast. 

– Killarna leker gĂ€ngkriminella och lĂ„tsas skjuta varandra. Vi hittar knivar och tĂ€ndare i deras ryggsĂ€ckar. Jag har vid flera tillfĂ€llen avvĂ€pnat elever med jĂ€rnrör som de Ă€r i full fĂ€rd att anvĂ€nda mot andra barn.

LÀrarna vÀljer sjÀlvmant att vara ute pÄ rasterna.

– Vi Ă€r ute för barnens, men ocksĂ„ för vĂ„r egen, skull. HĂ€nder det saker pĂ„ rasten pĂ„verkar det undervisningen.

Majoriteten av barnen har förĂ€ldrar som Ă€r födda i ett annat land. Det blir ofta kulturkrockar mellan "Ida" och vĂ„rdnadshavarna. FĂ„ möten kan genomföras utan tolk. 

– Jag upplever att förĂ€ldrarna kör med raka puckar med sina barn. Medan vi gullar oss fram och Ă€ltar saker.

Det har hÀnt att förÀldrar slÄss pÄ parkeringen efter att deras barn brÄkat.

– Klart att det försvĂ„rar nĂ€r vi inte kan kommunicera helt med varandra. 

"Ida" har tvingats bli tuffare och tydligare för att stÀvja kaoset i klassen.

– PĂ„ lĂ€rarutbildning pratade vi om positiv förstĂ€rkning. Men det funkar helt enkelt inte.

I stÀllet fÄr hon förklara att man kan hamna i fÀngelse om man gör brottsliga saker eller att förÀldrarna kan förlora sitt bidrag om barnen inte sköter sig.

– Det kĂ€nns fel men fungerar bĂ€ttre.

Vad gör att du orkar?

– Kollegorna. Och att jag ser en lĂ„ngsam förbĂ€ttring. Det Ă€r lugnare i klassrummet nu Ă€n nĂ€r jag började.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!