Det var i augusti förra året som kvinna åkte på kryssning mellan Stockholm och Mariehamn. Men resan blev tydligen inte som kvinnan tänkt.
Hon vände sig till ARN och hävdade bland annat att hytterna var ostädade och luktade illa. Badrummen och toaletterna skulle ha varit så ohygieniska att de inte gick att använda. Kvinnan hävdar att hon klagade i receptionen och att hon då fick höra att alla hytterna var upptagna.
Inte heller maten var till belåtenhet. Enligt kvinnan serverades en fisk- och skaldjursbuffé – vilket hon på grund av allergi inte kunde äta. Kvinnan hävdade i sitt klagomål att hon fick betala 529 kronor "för några saker från dessertbordet". Inte heller lunchen kunde kvinnan äta av – och fick enligt egen utsago betala 361 kronor för att kunna äta lite från dessertbordet. Kvinnan krävde att hon skulle få 1 375 kronor i ersättning från Viking Line.
Viking Line var i sitt svar till ARN oförstående. Det fanns inga anteckningar om att Linköpingskvinnan varit i kontakt med företaget under resan. Under den aktuella turen fanns det 307 lediga hytter och enligt rederiet hade kvinnan erbjudits byte av hytt om hon hade klagat. Viking Line noterade även i sitt svar till ARN att det inte serverades någon fisk- och skaldjursbuffé.
ARN har nu i ett beslut kommit fram till att kvinnan inte har lyckats bevisa sina påståenden. Någon ersättning har hon inte rätt till.