- Vi tänker inte följa beslutet. Jag hoppas det här drivs vidare till tingsrätten så fallet blir ordentligt genomlyst, säger Sören Adolfsson på Kökskompaniet.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet och fungerar ungefär som en domstol. De ska på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare. Besluten som fattas är inte tvingande som i en vanlig domstol. Men de flesta seriösa företag följer nämndens beslut.
Kökskompaniet har ännu en gång hamnat på den så kallade svarta listan sedan de vägrat att ersätta en familj i Linköping med drygt 13 000 kronor i en tvist om en köksinredning.
Familjen beställde ett Tibrokök genom Kökskompaniet, men köket hade flera fel. Familjen fick ny köksinredning och anlitade en hantverkare för att montera det. Den fakturan vägrar Kökskompaniet att betala.
Nu överväger familjen att driva frågan till tingsrätten. Något som Sören Adolfsson välkomnar, han anser inte att företaget blivit rättvist behandlat.
Sedan några månader tillbaka har Kökskompaniet upphört med sin köksverksamhet som låg i handelsbolaget Sarano. I dag ägnar sig männen bakom företaget åt fastighetsförvaltning i ett annat bolag.
Enligt Allmänna reklamationsnämnden ökar antalet tvister när det gäller köp av varor och tjänster som rör bostäder.
- Vi har en hel del ärenden som handlar om kök. Det hänger nog samman med att numera renoverar och satsar vi allt mer på våra kök, säger Åsa Karlsson, handläggare på ARN.
Tvisterna handlar om allt från bristfällig montering till felaktiga leveranser. I en del fall rör det sig om stora pengar.
- Företagen i bostadsbranschen är bland de sämsta på att följa nämndens beslut, säger Åsa Karlsson.