Någonting hände under sommaren förra året.
Fakturorna från Attendo, som bedriver hemtjänst för kommunens räkning, började plötsligt att se märkliga ut.
Mellan juni och augusti skedde en drastisk ökning av mängden arbete som företaget sa sig ha utfört. I princip från en månad till en annan steg siffran med hela 2 000 arbetstimmar inom hemtjänsten. Det motsvarar ungefär 1,3 miljoner kronor i ökade kostnader för kommunen – varje månad.
– De här timmarna avviker kraftigt från det vi ser som normala nivåer, säger Sonja Erlandsson, vård- och omsorgsdirektör i Linköpings kommun.
Kommunen har inte accepterat de förklaringar som Attendo gett till ökningen. Därför håller man nu på att granska företaget, för att komma till botten med vad som faktiskt har hänt.
Detta framkom på en presskonferens under torsdagen, där kommunen meddelade att avtalet om hemtjänst med Attendo inte kommer att förlängas.
– Vi har haft återkommande brister, man har inte levt upp till avtalet, och därmed missbrukat förtroendet man fått från Linköpings kommun, säger Jonatan Hermansson (S), ordförande i vård- och äldreomsorgsnämnden.
Avtalet löper ut i april 2026. Därefter ska kommunen ta över verksamheten.
Företaget har missbrukat förtroendet, men får ändå fortsätta ett år. Hur går det ihop?
– Nu pågår ju ett intensivt arbete. Det kan resultera i att vi vidtar fler åtgärder också, men det är lite för tidigt att spekulera i, säger Jonatan Hermansson.
Exakt hur länge granskningen av Attendo kommer att dröja är oklart, men ett antal månaders arbete är att räkna med.
– Rent krasst får man ju säga att det här påverkar vårt övriga arbete. Väldigt mycket tid och resurser får läggas på det här, säger Hermansson.
Henrik Edin är regionchef för hemtjänsten på Attendo. Han beklagar dagens besked från kommunen.
– Det är ett tungt och tråkigt besked, säger han.
Enligt Edin finns det en naturlig förklaring till ökningen i fakturerade timmar, som helt kan kopplas till företagets verksamhet i stadsdelen Lambohov. Tiden som personalen lade på varje enskild brukare i snitt gick där förra året från lite drygt 30 timmar i maj – till över 50 timmar i juli.
– Modellen utgår ju från kunden och är behovsstyrd. Vi ser att i den här verksamheten har behoven ökat hos många kunder, och då fakturerar vi i slutändan också för fler hemtjänsttimmar.
Regionchefen tillbakavisar att det skulle ligga några oegentligheter bakom siffrorna.
Vad är det för behov som ökat så mycket på så kort tid?
– Det går inte att identifiera ett specifikt behov, utan då måste man titta kund för kund, och det är det vi nu gör tillsammans med kommunen.
Kan du ge något exempel på hur de ökade behoven kan ha sett ut hos en kund då?
– Jag kan inte ge exempel på individnivå. Det är inte talande, det är så pass komplext. Varje individs behov kan variera.
Här har dock variationen varit 2 000 timmar från en månad till en annan. Hur får man ihop det?
– Återigen, vi har ju en granskning ihop med kommunen där vi har lämnat väldigt mycket uppgifter på individnivå och om hur vi arbetar med behoven.
Det här rör ju specifikt Lambohov. Finns förklaringen verkligen på individnivå? Kan så många individer i just Lambohov av en slump ha fått så förändrade behov – samtidigt?
– Vi har sett att det finns ett antal kunder som har väldigt mycket insatser. Sen varför det är så i just Lambohov, det kan jag inte svara på.
Hur påverkas era kunder av dagens besked?
– Det är vårt ansvar nu att de inte ska påverkas. Sen kan vi inte värja oss mot att det här skapar oro.