I februari i år presenterade styrelsen i Alltransport ett preliminärt bud som innebar ett samgående mellan Östgötafrakt och Alltransport.
Styrelsen i Östgötafrakt förklarade sig positiv till det preliminära budet och skulle på bolagets årsstämma undersöka ägarnas inställning. Enligt besked från styrelsen och företagsledningen efter årsstämman var nära 80 procent av närvarande delägare positiva till budet. Kontakterna i intensifierade och en tidplan upprättades.
Kort efter det att budet var slutligen utformat meddelade Östgötafrakt att man fått ett detaljerat bud från DSV Miljö A/S. Företaget har under den senaste tiden köpt upp en rad transportföretag i södra Sverige. Det senaste var LBC Bolagen i Vimmerby och Västervik.
Några dagar senare meddelade Östgötafrakts styrelse att man förordat DSV Miljö A/S:s erbjudande.
Båda buden skulle dock presenteras på ägarmöte med aktieägarna i Östgötafrakt den 13 juni. Enligt Claes Egnell, styrelseordförande i Alltransport var knapp hälften av delägarna på plats och den information som gavs var inte korrekt.
När Alltransport besökte Östgötafrakt på torsdagsmorgonen var det för att få adressuppgifter till aktieägarna. Syftet var att informera dem om Östgötafrakts styrelses planer.
- Jag förstår inte varför Östgötafrakt inte vill att aktieägarna ska få information. Enligt aktiebolagslagen ska aktieboken vara tillgänglig för alla. Nu kämpar vi mot tiden. Nästa vecka görs affären med DSV upp, säger Claes Egnell
Östgötafrakts vd Anders Linhardt förstår inte kritiken.
- Nästa vecka ska Alltransport få se boken. Vi måste uppdatera den först så den är korrekt.
- Jag förstår inte vad de håller på med. Vi ska bara träffa DSV nästa vecka. Vi vet inte ens om en affär med dem är aktuell.