Konsulten: Det här avgör om ett företag ska växa

Brist på personal med rätt kompetens hindrar många företag från att växa. Men det är inte hela sanningen. Det är mjuka värden i företagens ledningsgrupper som i längden avgör vilka företag ska växa och nå framgångar.

Konsulterna Erik Bengtsson, Anneli Ericsson med Peter Myrgård, vd och konsult han med.

Konsulterna Erik Bengtsson, Anneli Ericsson med Peter Myrgård, vd och konsult han med.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2018-09-30 19:00

Det påstår Peter Mygård, vd för Linköpingsbolaget Cent som jobbar med ägarledda företag i Linköping och runt om i landet.

– Det händer mycket i vårt samhälle, inte bara inom IT utan även inom oss människor. Hur mycket ett företag kan växa och vara framgångsrikt beror på hur företaget lyckas med att få sin ledning och sina medarbetare att jobba tillsammans mot samma mål, säger Peter Myrgård och tillägger:

– För att ett företag ska nå full potential bör företagets mål hänga ihop med målen för de enskilda grupperna och medarbetarna.

Att hela företaget ska jobba mot samma mål för att bli framgångsrikt låter självklart, men det självklara kan också vara det svåraste, enligt honom. Därför anlitar olika företag Linköpingsbolaget för att få hjälp med det. Peter Myrgård, som är både vd och jobbar ute på fältet, möter ofta ledningsgrupper vars medlemmar har olika uppfattningar om vad som är viktigt för företaget.

– Ledningsgruppen är den viktigaste gruppen i företaget. Därför jobbar vi med den. Fungerar ledningen fungerar hela företaget, säger Peter Myrgård.

Ett utvecklingsarbete i ledningsgruppen påbörjas antingen för att uppfylla företagets höga ambitioner eller för att det inte fungerar som det ska i företaget eller i gruppen. Till sin hjälp har Peter Myrgård konsulterna Anneli Ericsson, beteendevetare som har jobbat som HR-chef på bland annat Saab, Toyota och Stångåstaden samt Erik Bengtsson, beteendevetare och före detta officer, med förflutet inom försvaret och militärledarskap.

– När vi möter en ledargrupp arbetar vi med deras samarbete i fokus. Det är inte i första hand våra olikheter som ställer till problem utan vår vilja och förmåga till att anpassa oss till varandra. I en pressad vardag behöver vi vara mer medvetna om varandras styrkor och använda dessa för att utvecklas företaget, säger Erik Bengtsson.

För Anneli Ericsson är det klart hur lyckade ledningar uppnår önskade resultat.

– Det gör de genom andra. Genom att skapa förutsättningar för sina anställda och få dem att blomma ut. Det finns en stor potential i östgötska företag. Mjuka värden avgör vilka som ska lyckas uppnå sin potential, säger Anneli Ericsson.

Fakta

Cent Företagsutveckling startade 2008, har 30 anställda och omsätter cirka 30 miljoner kronor.

Med mjuka värden avses bland annat hur man får med sig medarbetare och ledare i förändringsarbete utifrån – ”huvud, hjärta och hand”- det vill säga att alla känner till och förstår vad och varför, att alla känner för och tycker förändringen är viktig och också gör de handlingar och beteendeförändringar som behövs för att lyckas i förändringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om