Politikernas krav: Betala tillbaka pengarna, Bixia!

Correns granskning av Bixia har lett till starka reaktioner hos kommunpolitikerna. Bixia bör betala tillbaka pengarna till sina kunder, anser LL och V. MP vill ha en oberoende utredning. KD vill se över Bixias affärsetik. "Det här väcker väldigt starka frågetecken", säger Centerns gruppledare.

Cecilia Helber (LL) anser att kunderna i Elpool Flex ska kompenseras.

Cecilia Helber (LL) anser att kunderna i Elpool Flex ska kompenseras.

Foto: Dennis Petersson

Linköping2024-01-09 07:00

Correns granskning visade att Bixia plockat ut 10 miljoner kronor från en av sina elpooler, Elpool Flex. Flera anställda är rejält upprörda och kallar agerandet för "horribelt" och "kriminellt". En lektor i civilrätt säger att det "ligger nära till hands att resonera i termer om avtalsbrott".

Bixia – ett dotterbolag till Tekniska verken – motiverar sitt agerande med att många kunder lämnat elpoolen och att priset för kvarvarande kunder annars hade blivit orimligt lågt.

Läs hela granskningen och svaret från Bixias ledning här.

undefined
"Här har man i hemlighet låtit kunderna betala mer än vad som lovats utan att kunderna ens har möjlighet till insyn. Så ska inte ett kommunalt bolag behandla sina kunder", säger oppositionsrådet Sofia Frithioff (V).

Vänsterpartiet anser att förtroendet för ledningen är förbrukat och att kunderna som påverkats av detta bör kompenseras. 

– Jag måste säga att jag blir riktigt upprörd över sättet man har fört kunderna bakom ljuset. Att det dessutom är vi Linköpingsbor som äger bolaget gör det anmärkningsvärt. Här har man i hemlighet låtit kunderna betala mer än vad som lovats utan att kunderna ens har möjlighet till insyn. Det är verkligen fruktansvärt fult, säger oppositionsrådet Sofia Frithioff (V).

Vänsterpartiet kommer kräva svar kring hur det här har kunnat ske genom kommunens moderbolag Stadshus AB.

– Så här ska inte ett kommunalt bolag behandla sina kunder, oavsett hur andra bolag i branschen agerar.

undefined
Cecilia Helber (LL) anser att kunderna i Elpool Flex ska kompenseras.

Linköpingslistans oppositionsråd Cecilia Helber är också kritisk till det som hänt:

– Kunderna i Elpool Flex bör snarast kompenseras för dessa felaktiga uttag, säger hon.

Linköpingslistan vill dessutom begränsa Bixias elhandel.

– Det finns två fel som leder fram till de missförhållanden som Correns granskning belyser. Kommunen ska inte ägna sig åt omfattande spekulationer på elbörsen utan begränsa försäljningen av el till den volym som Tekniska verken producerar. Med en sådan begränsning hade behovet av att täcka upp stora förluster inte uppkommit. Vi vill också att fullmäktige ska utse professionella personer och inte partipolitiker till bolagens styrelser, säger Cecilia Helber.

undefined
"Att el-miljonerna försvann från kunderna är inte moraliskt försvarbart. Affärsetiken hos Bixia måste ses över", anser Liselotte Fager (KD).

KD:s gruppledare Liselotte Fager vill se över Bixias affärsetik med anledning av Correns granskning.

"Den fråga jag ställer mig är om de anser att trixandet är moraliskt försvarbart för ett kommunalt bolag som på sin hemsida säger sig stå för en öppen, transparent och pålitlig elhandel."

Hon påminner om att kristdemokraterna tidigare har velat utreda om det gagnar Linköpingsborna att kommunen har ett helägt elbolag.

"Den nya informmationen i Correns granskning stärker vår uppfattning att kommunen behöver se över Bixias framtida engagemang", skriver Liselotte Fager. "Att el-miljonerna försvann från kunderna är inte moraliskt försvarbart."

undefined
Gunnar Gustafsson (MP) tycker att en oberoende utredning av Bixia ska göras så att alla fakta kommer på bordet.

Miljöpartiet kommer att driva att en oberoende utredning om Bixias agerande görs så att alla fakta kommer på bordet. 

"Det är viktigt att Bixia håller sina avtal med kunderna och att kunderna hålls informerade som de ska", skriver Gunnar Gustafsson, vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

"Fram tills en utredning har gjorts har vi förtroende för styrelsen."

undefined
Lars Vikinge (C) kommer att ställa frågor om Bixias agerande. "Det väcker väldigt starka frågetecken kring hur man har jobbat här."

Centerpartiets gruppledare Lars Vikinge är själv kund i en av Bixias elpooler och säger att han har försökt gå ur elpoolen, men inte lyckats. 

Enligt honom är kärnfrågan lojaliteten med kunderna och han anser att kunderna bör hållas informerade.

– Det är jätteviktigt att man är öppen mot kunder och har en transparent prissättning och transparenta principer för hur man agerar.

Han säger att Bixia flera gånger har diskuterats politiskt eftersom bolaget har haft svårt att leverera vinst. Så han kan förstå att ledningen har känt sig pressad att agera.

– Jag vill inte kritisera Bixia här och nu, men det väcker väldigt starka frågetecken kring hur man har jobbat här.

Lars Vikinge säger att han ska titta noggrannare på hur Bixia har agerat.

– Jag kommer att ställa frågor om det här. Det är väldigt bra att ni gör den här granskningen och att allt kommer upp i ljuset, för det måste det göra. Det här låter väldigt konstigt.

undefined
Niklas Borg (M) har bjudit in Tekniska verken till ett möte för att få mer information om Bixias agerande.

Kommunalrådet Niklas Borg (M), ordförande i moderbolaget Stadshus AB, säger att han har förtroende för att Bixia följer de avtal och regler som gäller. 

– För att få ytterligare uppdatering kommer jag att bjuda in Tekniska verken till nästa styrelsemöte i Stadshus AB så att Stadshus styrelse får rätt information och möjlighet att ställa frågor, säger han.

undefined
"Jag har fullt förtroende för Bixias ledning", säger Tekniska verkens styrelseordförande Maria Almesåker (M).

Maria Almesåker (M), ordförande i Tekniska verken, säger att hon har fullt förtroende för Bixias ledning. 

– Jag tycker att Bixia hanterat det på ett professionellt och bra sätt. Det var ju jättemånga saker man gjorde för att Bixia skulle få en ekonomi i balans och det här är bara en av alla de sakerna, säger hon.

Corren har även sökt kommunalrådet Kristina Edlund (S), men hon hänvisar till Niklas Borg.

undefined
Klas Gustafsson, Tekniska verkens tf vd och styrelseordförande i Bixia, anser att Bixia agerat helt korrekt.

Klas Gustafsson är ordförande i Bixias styrelse - och dessutom tf vd för Tekniska verken. Han tycker att agerandet var korrekt. 

– Det som skett är att bolaget har realiserat prissäkringar som är gjorda baserade på förbrukningar för kunder som har lämnat Bixia. När de prissäkringarna realiserades blev det en vinst. Ungefär halva värdet av den vinsten har tillfallit de kvarvarande kunderna, medan den andra delen har blivit ett positivt resultat i företagets ekonomi, säger han.

Det är första gången ni gör något sådant. Tidigare har alla vinster – och förluster – tillfallit elpoolens kunder.

– Ja, men det är också första gången vi haft ett så stort bortfall. Om det hade varit åt andra hållet, att det varit en realisationsförlust – hade det då varit rimligt att låta de kunder som är kvar ta den förlusten? Det tycker inte jag, säger Klas Gustafsson.

– Det jag kan tycka är att Bixia var lite senfärdigt med att realisera de här prissäkringarna. Det borde ha gjorts i takt med att kunderna lämnade, det hade varit bättre ur ett riskhanteringsperspektiv. Men då hade den här reavinsten inte funnits, fortsätter han.

Informerades Tekniska verkens styrelse om det här?

– Nej, inte enligt min minnesbild. Det var uppe som en informationspunkt i Bixias styrelse. Tekniska verkens styrelse hölls informerad om läget på elmarknaden, men inte om sådana här enskilda affärsbeslut.

Corren har även haft kontakt med övriga ledamöter i Bixias styrelse. Men Niklas Petersen, Lena Svensk, Daniel Andersson och Patrik Nyberg vill inte svara på Correns frågor. De hänvisar till Bixias vd och styrelseordförande.

Bixia

Elhandelsbolaget Bixia grundades 1997 och är sedan 2021 helägt av Linköpings kommunala bolag Tekniska verken. Detta efter att Nässjö Affärsverk, Mjölby-Svartådalen Energi (MSE), Sandviken Energi, Oxelö Energi och Alvesta Energi sålt sina Bixiaaktier till Tekniska verken.

Pär Kaller tillträdde som vd 2017.

2022 redovisade Bixia en förlust på 89 miljoner kronor. Året innan var förlusten cirka 170 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!