Landningsbanan asfalterades med en "monstermaskin"

När Peab asfalterade landningsbanan på Linköpings flygplats användes en asfaltsläggare som kan lägga upp till 13 meter breda beläggningsdrag.

På rullbanan asfalterades totalt fem lager med upp till 11,5 meter breda beläggningsdrag. Maskinen klarar ända upp till 13 meters bredd.

På rullbanan asfalterades totalt fem lager med upp till 11,5 meter breda beläggningsdrag. Maskinen klarar ända upp till 13 meters bredd.

Foto: Peab

Linköping2022-10-24 17:00

Den 19 augusti invigdes den nya start- och landningsbanan på Linköpings flygplats. För flygplanstillverkaren Saabs del var det en avgörande fråga för företagets framtid i Linköping. Och för kommunens del handlade det om att göra det möjligt att bygga fler bostäder. Lösningen blev att Saab och kommunen gemensamt satsade pengar på att flytta banan cirka 600 meter i östlig riktning. 

Slutnotan landar på cirka 500 miljoner kronor. 

Den nya banan är lika lång som den gamla – 2 135 meter. Men den har gjorts fem meter bredare och mäter nu 45 meter i bredd. 

Arbetet med att lägga asfalt på den nya banan utfördes av Peab asfalt. Företaget skriver nu i ett pressmeddelande att en asfaltsläggare som kan lägga ända upp till 13 meter breda beläggningsdrag användes – vilket företaget uppges vara ensamt om i Sverige. 

– Vi är mycket glada över att tillsammans med Peab anläggning fått utföra arbeten där höga krav ställs på både säkerhet och kvalitet. Det påvisar att vi inom Peab har all den kompetens och de resurser som krävs för denna typ av projekt, säger Anders Hoff arbetschef Peab asfalt, i en kommentar.

Under fem veckor i somras lades totalt 16 500 ton asfalt ut på en 127 200 kvadratmeter stor yta. På rullbanan asfalterades totalt fem lager med upp till 11,5 meter breda beläggningsdrag. Så brett har Peab aldrig tidigare asfalterat i samma svep. Istället för att styra asfaltsläggaren manuellt användes sensorer för att få maskinen att gå helt rakt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!