Matbutik i Linköping Trump-märker varor

Butiksägaren Mattias Fullmestad väljer att Trump-märka varor med varningsskyltar i sin mataffär i Linköping. 

Tabasco är en "Trump-vänlig" vara i Mattias Fullmestads butik i Askeby.

Tabasco är en "Trump-vänlig" vara i Mattias Fullmestads butik i Askeby.

Foto: Henrik Lindberg

Linköping2025-04-26 19:00

Kunderna som går in i den obemannade matbutiken Automat i Askeby möts av lappar med varningstrianglar och texten "Trump-vänlig vara" vid vissa produkter. 

– Jag har märkt varor som har amerikanska bolag i botten, säger butiksägaren Mattias Fullmestad som satte upp märkningen på hyllplanen för ett antal veckor sedan. 

Så här ser de små lapparna ut i butiken.
Så här ser de små lapparna ut i butiken.
Det amerikanska storföretaget Heinz har fått en märkning.
Det amerikanska storföretaget Heinz har fått en märkning.

Han uppskattar att 10-15 procent av varorna i butiken är Trump-märkta och de spänner sig över hela utbudet i affären, alltifrån färskost och bönor till läsk och godis.  

Var kommer idén ifrån?

– I grund och botten har jag alltid varit väldigt välvilligt inställd till USA. Men utifrån beslut som nu tas i Vita huset, med exempelvis tullar, så kanske man vill stötta svenska eller europeiska bolag istället. Det handlar om att kunna erbjuda kunderna ett aktivt val.

Har du märkt någon effekt i försäljningen sedan du satte upp lapparna?

– Ja, vissa av de mest kända amerikanska dryckerna har sålt lite mindre samtidigt som försäljningen av annan dryck har ökat.

Mattias Fullmestad säger att runt 10-15 procent av varorna i butiken har fått en Trump-märkning.
Mattias Fullmestad säger att runt 10-15 procent av varorna i butiken har fått en Trump-märkning.

Mattias Fullmestad säger att han nästan bara har fått positiva reaktioner och glada tillrop från kunder.

– Sedan är det någon som har hört av sig och tyckt något helt annat.

Vad tänker du om dem som inte gillar lapparna?

– Klart att alla har rätt till sina tankar och åsikter. Jag vill inte lägga någon värdering i det.

Men finns inte en risk att du tappar kunder?

– Risker finns alltid med val man gör, speciellt i en verksamhet som är mer eller mindre allmän och publik. Men jag hoppas att de flesta ser det som en hjälp på vägen. 

Skulle du inte kunna ha en butik helt utan varor från USA?

– Det finns säkert fler sätt att hantera det här på. Men jag tycker fortfarande att varorna i butiken är väldigt viktiga produkter som finns i folks vardag. Hittar jag gångbara alternativ så kan det vara av intresse att byta. Men jag vänder mig inte ut och in för att hitta andra varor.

En effekt som Mattias säger sig ha märkt av är att vissa amerikanska drycker har börjat sälja mindre.
En effekt som Mattias säger sig ha märkt av är att vissa amerikanska drycker har börjat sälja mindre.

Mattias Fullmestad tror inte att märkningen i hans lilla affär kommer leda till några direkta förändringar. Förutom en bensinmack uppåt landet känner han inte till några andra butiker som har gjort något liknande.

Vill du uppmuntra fler butiker att göra samma sak?

– Det är helt upp till varje handlare, men det skulle högst troligt skapa en medvetenhet hos konsumenterna.

Det finns ju svenska företag som kan stå för viss tillverkning av amerikanska produkter, vad tänker du generellt om att verksamheter här skulle kunna drabbas om fler avstår "Trump-varor"? 

– Det är en balansgång. I grunden anser jag att frihandel är superviktig och att USA och amerikanska företag är väldigt viktiga i hela världen. Det är absolut inte företagen som skapat situationen, men det är via den kanalen som den sittande administrationen i USA påverkar hela världen. Kanske kan märkning i flera butiker öppna ögonen för europeiska alternativ och då även svenska bolag som bara till viss del är knutna till amerikanska koncerner.

Butiken ska framöver också få märkningar på varor från EU och Sverige.
Butiken ska framöver också få märkningar på varor från EU och Sverige.
"Det handlar om att kunna erbjuda kunderna ett aktivt val", säger Mattias Fullmestad om sitt grepp med Trump-lapparna.
"Det handlar om att kunna erbjuda kunderna ett aktivt val", säger Mattias Fullmestad om sitt grepp med Trump-lapparna.

Framöver har Mattias Fullmestad planer på att utveckla märkningen i sin butik. 

– Det är absolut inte lätt som konsument idag att veta var olika varor kommer ifrån. Jag ska ha amerikanska flaggor istället för lapparna vi har nu. Sedan svensk flagg på svenska varor och EU-flaggan på europeiska produkter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!