Varje år presenterar Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) en mätning som kallas Löpande Insikt. I Löpande Insikt mäts Nöjd kund index (NKI), alltså hur nöjda företagen är med sina respektive kommuner. Linköping lyfter i år från plats 39 till 23 av 62 kommuner med över 40 000 invånare.
– Det är jätteglädjande att det arbetet som vi har gjort också har fått en verkan hos våra kunder, säger Leif Lindberg, miljö- samhällsbyggnadsdirektör hos Linköpings kommun.
Kundnöjdheten mäts inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Årets 759 svarande företag som haft dessa typer av ärenden har därefter betygsatt efter; information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Linköping ökade på alla punkter. Företagen önskade dock att höja effektiviteten samtidigt som bemötande rankades bäst.
– Det vore väl tokigt av mig att säga inte ska försöka snäva in på våra handläggningstider. Det är något som vi jobbar med, framförallt med hjälp av ökad digitalisering, säger Leif Lindberg.
Men bemötandet hyllades?
– Ja, det känns kul. Vi har arbetat mycket med hur vi vill kommunicera till våra kunder. Vi har dels haft utbildningar tillsammans med externa parter där vi diskuterat hur man bör bemöta i mejlform - hur vi uppfattas och hur vi vill uppfattas. Det går att läsa in mycket i ett mejl.