Linköping siktar mot stjärnorna

Nu ska Linköping bli en eventstad att räkna. Minst ett prestigefyllt arrangemang om året är målet.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2014-06-17 21:15

Konkurrensen om besökare är stenhård och för den svenska stad som vill locka till sig turister gäller det att sticka ut och erbjuda det där lilla extra.

Många besökare betyder klirr i kassan och extra lyft för det lokala näringslivet, menar kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (M), som hoppas på fler arbetstillfällen och därmed lite extra skatteintäkter.

Enligt underlaget för beslut har Linköping potential med sitt strategiska läge, rika natur- och kulturvärden och ett stadsliv som beskrivs som pulserande. Sedan 2009 har kommunen satsat aktivt för att få fler besökare till Linköping och det verkar ha lyckats. Enligt uppgift har besöksnäringen ökat med 47 procent på fyra år. Nu ökar Linköping ambitionerna ytterligare och flyttar fram positionerna. Kommunen vill inte ha en sämre målsättning än vad Svensk turism har. Nu handlar det om att fördubbla omsättningen som turismen generar fram till 2020. För Linköpings del skulle det betyda en omsättning på 1,7 miljarder kronor och innebära arbetstillfällen för 1 200 personer. Men en sådan ambitionshöjning är inte gratis och kommunstyrelsens senaste möte beslutades att kommunen ska satsa drygt två miljoner årligen under fyra till fem år för att målsättningen ska nås.

Miljöpartiet hade en avvikande mening och ville återremittera ärendet.

– Visst tycker vi att det är positivt att kommunen har en eventstrategi, men vi ser hellre att man satsar på andra saker än att ligga trea på eventlistan, säger partiets språkrör Nils Hillerbrand.

Partiet vill hellre att kommunen ska satsa på ett mera variationsrikt kultur- och nöjesutbud som fler människor, särskilt i ytterområden, kan få tillgång till.

Event Group: Ska leda och styra arbetet för att öka samarbetet mellan olika arrangörer i kommunen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om