År 2015 låg Linköping på plats 35 i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. I dag, när resultatet för 2023 presenteras, återfinns Linköping på plats 120. Det är ett tapp med åtta placeringar i jämfört med 2022. Placeringen baseras på enkätsvar och omdömen, om allt från infrastruktur till dialog med kommunen, från 185 Linköpingsföretag.
– Alla stora kommuner underpresterar i rankingen, de får generellt sett dåliga betyg. En orsak är att de stora kommunerna har svårt att nå ut till alla företag – de är så många. Samtidigt har ju stora kommuner helt andra resurser än de små, säger Svenskt Näringslivs regionchef i Östergötland Johan Gustafsson och fortsätter:
– När vi kollar på enkäterna i Linköping är det tydligt att företagen är missnöjda med dialogen och informationen från kommunen. Där tappar Linköping ganska mycket. Samtidigt får kommunen ett marginellt bättre omdöme i år i jämfört med förra året, men konkurrensen är tuffare än någonsin och då tappas placeringar.
När det gäller omdömet "Dialog" tappar Linköping 62 placeringar och landar på plats 245 i landet. Linköping hamnar nästan lika långt ner när det gäller informationen till företagen. Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande, är inte nöjd med resultatet:
– Det är verkligen inte tillräckligt bra, vi är inte nöjda med att vi tappar placeringar i relation till andra kommuner. Samtidigt är vi trea av Sveriges tio största kommuner. Det pratas mycket om att stora kommuner har svårt att hävda sig i rankingen, men det är ingen ursäkt och vi har högre ambitioner än så.
Hur ser du på de låga betygen i information och dialog?
– Det är något som vi tar på väldigt stort allvar och som vi har pekat ut som en prioriterad fråga. Enkäten genomfördes i början av året men sedan dess har vi tagit ett delvis nytt grepp för att kunna möta fler företag och få till bättre dialoger, säger Niklas Borg.
Istället för att bjuda in alla kommunens företag till en näringslivsdialog har fokus, under 2023, lagts på olika branscher. Under året har politiker och tjänstepersoner träffat dagligvaruhandlare samt bygg- och fastighetsbolag. Det finns också planer för att på ett strukturerat sätt genomföra geografiska näringslivsdialoger där företag, från ett och samma område, bjuds in.
– Det är några åtgärder vi gör för att förbättra dialogen, säger Niklas Borg.