Linköpings flygplats kan bli en av landets största

En förlängning på 600 meter och en breddning med fem meter av landningsbanan på Linköpings flygplats utreds av flygplatschef Torbjörn Mortensen. Expansionen skulle innebära att flygplatsen kvalade in i landets tio-i-topp-lista över största civila flygplatser.

LINKÖPING2007-12-12 00:00

Några byggbeslut eller ekonomiska utfästelser finns ännu inte från Linköpings kommun.

Men flygplatschef Torbjörn Mortensen uppger att utredningen om banförlängningen sker inom ramen för de kommunbeslut som finns sedan tidigare att utveckla flygplatsen:

- Det har aldrig varit mer intressant än nu att utveckla flygplatsen att bli ett regionalt centrum för flygtrafiken. Jag tänker på det intensiva arbetet med nytt resecentrum, expansionsplaner av centrum och ny flygterminal i anslutning till Ostlänken, säger Mortensen.

Störst i länet

Utredningsarbetet har pågått en tid och man har kommit fram till att en lämplig banförlängning är 600 meter kombinerad med en ökad bredd på fem meter. Sådana satsningar skulle innebära att banan blev ungefär 2 700 meter lång och 45 meter bred. Detta kan jämföras med Norrköping där landningsbanan är närmare 2 300 meter lång och 45 meter bred.

Regionalt flygcentrum

Förlängningen föreslås ske 600 meter i sydostlig riktning och skulle därmed påverka väg 35 (Åtvidabergsvägen) som skulle behöva dras om eller dras genom en biltunnel

Motivet till förlängningen är att flygplatsen kan ta ner större plan som tar mellan 150 och 200 passagerare vilket ska jämföras med dagens 100 (undantagsvis 125) passagerare som maximalt. De flygplanstyper som skulle kunna bli aktuella är Boeing 237 och Airbus 320.

- Vi skulle kunna använda större plan på vissa av våra turer till Köpenhamn och så öppnas det upp för charter och fraktflyg, säger Torbjörn Mortensen.

Bättre stadsmiljö

En annan fördel är att flygbuller och säkerhetsmarginaler skulle påverkas positivt. Buller och risker skulle flyttas 600 meter längre bort i längd och höjd jämfört med i dag:

- Det skulle bli mindre påverkan från civilflyget över Tornby och centrala Linköping och de delar som planeras att expandera med nytt resecentrum och annan byggnation, säger Torbjörn Mortensen.

Hanterbara kostnader

Kostnader är något som Mortensen värjer sig mot då det ingår i utredningsuppdraget att se över även detta. Men flygplatschefen påpekar efter ett antal sifferfrågor att likartade satsningar i Pajala inte kostat mer än omkring 50 miljoner kronor.

Någon miljöprövning av en banförlängning har inte inletts, uppger flygplatschefen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!