Det var i april i år som Linköpings kommun tilldelades en bidragsram på 9,13 miljoner kronor för inköp av läroböcker. Böckerna skulle stärka elevernas tillgång till läromedel i förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola eller specialskola.
Men för att kunna ta del av den tilldelade summan måste villkoret för statsbidraget under 2023 uppfyllas. Syftet med statsbidraget är att det ska leda till ett ökat inköp av läromedel – inte att kommunerna ska spara pengar på läromedel och söka statsbidrag i stället. Därför var kommunerna tvungna att budgetera en genomsnittlig kostnad som man haft för inköp av läromedel, per elev, under de tre senaste åren.
Och det är det som Linköpings kommun inte har gjort.
Enligt kommunen är "främsta orsaken till att villkoret inte uppfylls de extra resursmedel som fördelades till läromedel hösten 2022 vilket gör att budget för 2023 blir lägre än de tre föregående åren".
Den förklaringen imponerar inte på lärarkollektivet i Linköping. En lärare i Linköpings kommun som vi har pratat med undrar vad Linköpings kommun sysslar med, med tanke på att skolminister Lotta Edholm pratar mycket om vikten av att alla elever har fysiska läroböcker och om att likvärdighet i svensk skola måste utjämnas.
Men enligt Elias Aguirre (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, är Linköpings kommun inte ensam om att inte uppfylla regeringens krav.
– Bidraget är så dåligt utformat att cirka 20 procent av alla svenska kommuner inte kan ta del av det. Extra resursmedel som kommunen fördelade till skolorna förra hösten höjde genomsnittet för läroböcker så att vi inte kan komma upp till den nivån i år.
Kunde ni inte skjuta till extra pengar och komma till genomsnittsnivån för att få det statliga bidraget?
– Då skulle vi bli tvungna att avsevärt öka resursmedel till läroböcker vilket skulle ske på bekostnad av personal. Och det är inte det som är meningen. Vi har genom SKL påtalat för regeringen att bidraget bör utformas på ett bättre sätt.
Regeringen har avsatt 685 miljoner kronor i statsbidrag för att skolhuvudmän ska kunna köpa in mer läroböcker och lärarhandledningar. Syftet är att skolan ska bli mer likvärdig och att öka undervisningens kvalitet. Statsbidraget kommer att kunna användas till läroböcker som förlag har producerat – med eller utan digitala komponenter, som är framtagna för att användas i undervisningen.