Linköpingsåkeriets delägare sågar hanteringen av snön

Snön har ställt till det för många trafikanter runt om i landet. Nicklas Jansson är delägare i åkerifirman Dydab i Linköping, och kritiserar nu hur vägarna sköts. "Det är kasst! Gör om, gör rätt", säger han.

Flera trafikolyckor har inträffat under de senaste dygnen på vägar runtom i länet. Nicklas Jansson från åkeriföretaget Dydab tycker att snöröjningen sköts för dåligt.

Flera trafikolyckor har inträffat under de senaste dygnen på vägar runtom i länet. Nicklas Jansson från åkeriföretaget Dydab tycker att snöröjningen sköts för dåligt.

Foto: Privat/Albin Wiman

Linköping2024-04-04 20:33

Med mångårig erfarenhet från åkeribranschen och en bakgrund som snöröjare har Nicklas Jansson mycket åsikter om hur vägarna sköts när det blir kallt.

– Vi kör på skogsvägar med 24-meters ekipage som väger 64 ton, och på skogsvägarna där det inte alls är förberett för att vi ska åka så tar vi oss fram. Men på Trafikverkets vägar, de större vägarna, så går det inte när det snöar. Och det är ju helt otroligt att det ska vara så jävla dåligt, säger han. 

Han sitter i styrelsen för branschorganisationen Sveriges åkeriföretags lokala avdelning Öst, och säger att han diskuterat frågan med representanter från Trafikverket flera gånger.

– Vi är överens om att det som är nu inte är bra, men sen är väl de inte så jättesäkra på hur de ska göra för att det ska bli bättre.

Från Trafikverket har det kommit uttalanden om att det är lastbilar som ligger bakom mycket utav stoppen. Bland annat har lastbilarnas däck framhävts som ett problem, en förklaring som Nicklas Jansson inte ger mycket för.

– Däcken vi har på lastbilarna i dag är ju tio gånger bättre än de var för tio år sen.

På hans företag har man märkt av trafikens tröghet de senaste dygnen. Förare har fått vänta i timmar i olika köer, eller fått åka omvägar för att ta sig fram. För företaget innebär det bland annat försenade leveranser av den träflis som används för uppvärmning.

– Vi klarar inte att leverera den mängd bioenergi som vi behöver leverera till värmeverken, vilket då leder till att värmeverken riskerar att få slut på sitt material. Effekten av det, och det kan vara bara timmar bort, är att värmeverket stannar, och då är det kallvatten och kallt i husen.

Enligt Nicklas Jansson har situationen med snöröjningen på Trafikverkets vägar blivit gradvis sämre de senare åren. Han menar att problemet börjar redan med upphandlingarna av snöröjningen – jakten på lägsta pris leder till att kvaliteten blir lidande.

– Alla vet att enda sättet att få ekonomi i det är att fuska sig till det genom att ha för lite resurser eller spara in på olika sätt.

Ett stort problem som åkeriföretagaren ser är att arbetet framförallt kontrolleras via gps, och inte av någon ute på fältet. Det som på en skärm ser bra ut behöver inte vara det i verkligheten, menar han.

– Vad är resultatet? Det är kasst! Gör om, gör rätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!