Det är genom en riktad investeringsrunda, nyemission, som företaget fått in 26 miljoner från nya investerare. Bland de nytillkomna ägarna finns investmentbolag, en industrimagnat och ägare till onlinespelbolaget Betsson.
Ytterligare 14 miljoner har skjutit till från befintliga ägare, ledning och styrelse.
Wematter, som startade 2014 och i dag har 25 medarbetare, gör laserdrivna 3D-skrivare till företag.
Bland kunderna finns bland andra Volvo och Husqvarna. Utskrifterna är i plastkomposit som i sin tur är gjord på bönor.
– Materialet ett så pass tåligt att komponenterna kan placeras i bilar och flyg. Husqvarna skriver till exempel dagligen ut eldrivna motorsågar med vår skrivare, säger Robert Kniola, vd på Wematter.
Andra exempel är utskrivna robotarmar som används i köttfabriker för att skiva korv, eller i blöjfabriker för att packa blöjor. Skrivarna används även till att skriva ut kraniumimplantat och stolsdelar.
De nya investeringarna ska användas för fortsatta forska kring nya material och till att anställa mer personal till sälj- och marknadsavdelningen.
– Hittills har vi blickat inåt och lagt krut på att utveckla vår produkt. Nu är det dags att fokusera utåt. För ett halvår sedan hade vi inte en enda säljare. Nu har vi fem, och fler ska vi bli, säger Robert Kniola.
Företaget räknar med att anställa minst fyra personer till inom den närmsta framtiden.
Även produktionen ska skalas upp. I höst är planen att företaget ska ta hjälp av en extern partner.
– Det är dels en praktisk fråga. Vi får inte plast med fler skrivare i vår nuvarande lokal. Dels vill vi fokusera på att utveckla nästa häftiga 3D-skrivare.
Den stora vitsen med 3D-printing är miljövinsterna, menar Robert Kniola.
3D-skrivare gör det möjligt för företag att tillverka sina produkter där kunden finns, och inte där fabriken råkar ligga. Det minskar både transport, energi- och materialanvändningen.
Nästa steg är att nå ut till kunder utanför Sverige och att introducera bolaget på börsen.
– Coronapandemin har snabbat på digitaliseringen vilket gjort det lättare att nå ut till internationella kunder. Man måste inte träffas fysiskt, utan vi kan ha videomöten med kunder och skicka utskrifter för att visa kvalitén.
Robert Kniola avslutar:
– Jag kan inte säga mycket, men vi tror att vår europasatsning kommer att lyckas inom kort.