Linköpingsföretaget som spred ljus över hela vÀrlden

Hösten 1955 etablerades Auto-Marin AB i Linköping. Företaget tillverkade bil- och cykellyktor. Produkterna sÄldes sÄvÀl i Sverige som pÄ export.

Auto-Marin, som tillverkade bil- och cykelbelysningar, etablerades 1955 pÄ StÄnggatan 7. Företaget bytte namn först till Robo och sedan till Nordisk Bilbelysning. Verksamheten drevs i den vita anlÀggningen mitt i bilden. Bild frÄn 1956.

Auto-Marin, som tillverkade bil- och cykelbelysningar, etablerades 1955 pÄ StÄnggatan 7. Företaget bytte namn först till Robo och sedan till Nordisk Bilbelysning. Verksamheten drevs i den vita anlÀggningen mitt i bilden. Bild frÄn 1956.

Foto: Arne Gustafsson/Östergötlands museum

Linköping2023-03-04 14:00

VÄr stad

Auto-Marin hade under krigsÄrens importstopp av tyska varor tagit över Robo:s, som var Robert Boschs svenska dotterbolag, tillverkning av cykellyktor. Flytten till Linköping motiverades med att företagets centralt i Stockholm liggande lokaler blivit för trÄnga. Valet av Linköping förklaras av att den dÄvarande storÀgaren, Kinnevik, hade tomma lokaler hÀr efter det att konservfabriken Sirius flyttat frÄn staden.

Auto-Marin, som tillverkade bil- och cykelbelysningar, etablerades 1955 pÄ StÄnggatan 7. Företaget bytte namn först till Robo och sedan till Nordisk Bilbelysning. Verksamheten drevs i den vita anlÀggningen mitt i bilden. Bild frÄn 1956.
Auto-Marin, som tillverkade bil- och cykelbelysningar, etablerades 1955 pÄ StÄnggatan 7. Företaget bytte namn först till Robo och sedan till Nordisk Bilbelysning. Verksamheten drevs i den vita anlÀggningen mitt i bilden. Bild frÄn 1956.

Linköpingsbyggnaden mĂ„ste dock bĂ„de byggas om och till. DĂ„tidens regler krĂ€vde att ombyggnationen av den befintliga byggnaden mĂ„ste vara klar före det att tillbyggnaden fick pĂ„börjas. Överflyttningen frĂ„n Stockholm skedde dĂ€rför i tvĂ„ etapper. Alla anstĂ€llda erbjöds, men bara sju följde med till Linköping.

De första kollektivanstĂ€llda började i Linköping i september 1955, men först efter semestern Ă„ret dĂ€rpĂ„ var produktionen i full gĂ„ng. Tillverkningen omfattade frĂ€mst bilstrĂ„lkastare och cykellyktor, samt traktorstrĂ„lkastare och mörklĂ€ggningslyktor för armĂ©n. 

År 1958 började svenska Robert Bosch AB att Ă„rligen köpa ett antal Auto-Marinaktier av Kinnevik, som 1963 var helt utlöst. FrĂ„n 1960 hette företaget Robo AB.

Företaget vann uppdraget att leverera strÄlkastarna till Volvo Pv 444, nÄgra Är senare Àven bakljusen till Volvo Amazon. Extraljus till bilar var ocksÄ en viktig produkt. NÀr radio- och tv-master pÄ 1960-talet uppfördes runt om i Sverige erhöll Robo uppdraget att utveckla och leverera varningslampor för flyget. Tillverkningen av cykellyktor kom att upphöra 1978.

Alltsedan Auto-Marin etablerade sig i Linköping var ett stort antal kvinnor verksamma i tillverkningen. Solgerd Friberg var en av de 132 anstÀllda som flöjde med frÄn Robo till Nordisk Bilbelysning. Bild frÄn 1992.
Alltsedan Auto-Marin etablerade sig i Linköping var ett stort antal kvinnor verksamma i tillverkningen. Solgerd Friberg var en av de 132 anstÀllda som flöjde med frÄn Robo till Nordisk Bilbelysning. Bild frÄn 1992.
Verkstadsklubbens styrelse pÄ Robo bestod runt 1990 av fem kvinnor. FrÄn vÀnster ses Gunilla Carlsson, Margareta Nilsson, Inger Wadsten och Erika Donath. Kristin Zentio var styrelsens femte ledamot.
Verkstadsklubbens styrelse pÄ Robo bestod runt 1990 av fem kvinnor. FrÄn vÀnster ses Gunilla Carlsson, Margareta Nilsson, Inger Wadsten och Erika Donath. Kristin Zentio var styrelsens femte ledamot.

Efter Tysklands Ă„terförening beslutade Bosch att lĂ€gga ned verksamheten i Linköping, vilket genomfördes den 31 juli 1992. 

DĂ„ grundade Robo:s företagsledning tillsammans med 29 medarbetare Nordisk Bilbelysning AB, NBB. De lyckades fĂ„ överta tillverkningen av delar av Robo:s sortiment. Av Robo:s 332 anstĂ€llda bereddes 132 arbete i NBB. Övriga anstĂ€lldes av olika Linköpingsföretag, förtidspensionerades eller gick ut i arbetslöshet.

Bland NBB:s kunder kan Volvo, Scania och Toyota nÀmnas. Cirka 80 procent av produkterna exporterades, bland annat till Australien.

Hans Polzer, vd för Robo 1987–92 och NBB frĂ„n 1992, i samtal med SIF-ordföranden Tommy Johansson. Bild frĂ„n 1993.
Hans Polzer, vd för Robo 1987–92 och NBB frĂ„n 1992, i samtal med SIF-ordföranden Tommy Johansson. Bild frĂ„n 1993.

För att ge eleverna kunskap om företagande tillhandhöll NBB praktikplatser för Folkungaskolans företagargymnasium. För att fĂ„ ungdomar intresserade av industriarbete var NBB Ă€ven fadderföretag för SkĂ€ggetorpsskolan. 

NBB köptes 2000 av den franska billjustillverkaren Holophane, som 2011 flyttade merparten av tillverkningen till Frankrike. 

Tack Hans Polzer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!