Thomas kör på en tom landsväg mellan tät, mörk skog. Plötsligt smäller det och han kliver ur bilen för att undersöka saken, någonting han inte borde ha gjort. Så börjar avsnittet som Jacob Svensson kallar för Thrillerpoddens minst läskiga. Det finns betydligt läskigare! Steg mot marken, en bil som startar, ljudeffekterna gör lyssningen levande och griper tag.
– Det ska vara som att titta på en film med ögonen stängda, säger Jacob Svensson.
Processen började i mellandagarna när Jacob Svensson och flickvännen Frida Bragazzi var på semester på Teneriffa. Vädret var lite sådär och de bestämde sig för att skriva en novell. Paret spelade sedan in novellen.
– Sen skickade vi den till några kompisar som tyckte att den var bra, då lade vi ut det på iTunes. Sen dess har det bara öst in lyssnare från ingenstans, säger Jacob Svensson.
Podcasten ligger nu på andraplats på iTunes topplista.
– Det har blivit större än vi någonsin trodde. Först tyckte vi att det var sjukt att vi låg på plats 90 och nu ligger vi på andraplats vilket är helt otroligt, säger Jacob Svensson.
Vad som har orsakat framgången är svårt att avgöra tycker Jacob Svensson. En möjlig anledning är att det, till skillnad från spökhistorier, finns en brist på bra thrillerberättelser. En annan är att människor uppskattar novellformatet på ungefär en halvtimme. Eller så gillar folk bara spännande berättelser och störda karaktärer.
– Det är fokus på sjuka karaktärer, det tycker vi är kul att skriva om, säger Jacob Svensson.
Paret skriver alla berättelser själva och spelar in dem hemma hos Frida Bagrazzi. I framtiden vill Jacob Svensson satsa på bättre utrustning.
– Det enda vi har fått kritik för är ljudkvalitén, vi har en jättedålig mikrofon så vi vill investera i en ny.
Jacob Svensson vill tipsa fler att spela in podcasts.
– Det enda man behöver är en mikrofon. Så känner man att det saknas någonting i poddjungeln så borde man köra, en det finns väldigt mycket poddar men också en stor efterfrågan.
På mindre än två månader har Thrillerpodden släppt fyra populära avsnitt, där favoriten heter Breven och handlar om Rebecca som får hot från en okänd avsändare. En gång i veckan kommer avsnitten ut och paret jobbar för fullt för att hinna med.
– Det som är bra med skönlitterärt är att det bara är fantasin som sätter gränserna. Thrillers kan vara rätt skruvade så det finns mycket att skriva om, säger Jacob Svensson.
Han tycker det är kul att göra podcasts, och ännu roligare blir det när responsen är så positiv.
– Det bara strömmar in lyssnare, man fattar det knappt själv.