På högstadiet i Ljungsbro råder det, från och med höstterminen, mobilförbud under hela skoldagen – ett förbud som tidigare endast gällde lektionstid.
Skolan i Ljungsbro är den första kommunala högstadieskolan i Linköping att införa mobilförbud hela skoldagen. I augusti 2022 trädde en ny lagstiftning i kraft som möjliggör en sådan åtgärd. Rektorns beslut ska omprövas och, liksom alla andra ordningsregler på skolan, fastställas varje år. Kommunens grundskolechef Christel Horsak menar att många Linköpingsskolor nu diskuterar möjligheten.
– Rektorerna på våra kommunala högstadieskolor träffas varannan vecka och har möten så det är klart att övriga skolor följer initiativet på Ljungsbroskolan. Om man ser goda resultat av en insats på en skola så tror jag att andra blir intresserade. Sen är det här en ny lagstiftning och ofta behöver man lite tid på sig för att resonera kring förutsättningarna, säger grundskolechefen.
Miljöpartiet i Linköping har nyligen föreslagit att kommunen bör ta fram ett stödmaterial för rektorer som vill besluta om samma mobilförbud som i Ljungsbro. Partiet anser också att kommunen borde avsätta pengar som skolorna kan använda för att förstärka rastverksamheten.
– Vi ser jättepositivt på resultaten som man har sett efter initiativet i Ljungsbro. Jag känner att det har varit oansvarigt av oss vuxna att inte reglera det här tidigare. Samtidigt vill jag trycka på att det här är en rektorsfråga och jag anser inte att politiken ska gå in och bestämma att det här förbudet ska gälla överallt. Däremot ska vi stötta rektorerna, säger Miljöpartiets gruppledare Maria Moraes.
Är det inte för tidigt att dra slutsatser av förändringen?
– Till viss del kan det vara det. Men redan nu kan man se mätbara resultat. Sedan finns det ganska mycket forskning inom området – så det här är inte helt nytt. Vi har förstått att vi behöver reglera telefonanvändandet för våra barn.
Hur ser du på att eleverna är kritiska till förbudet?
– Det är klart att man behöver ha ett elevperspektiv men som jag har förstått det finns det också många elever som är positiva till förändringen. Man måste låta förändring ta tid, säger Maria Moraes och fortsätter:
– Om jag ska peka på en risk är det för de elever som kanske använder mobilen som ett hjälpmedel eller som behöver ha kontakt med sina föräldrar på grund av sjukdom. Då måste man självklart göra undantag och jag har förstått att det har fungerat bra i Ljungsbro.
Hoppas ni att initiativet sprids?
– Ja, vi ser det som en positiv utveckling.
Även Elias Aguirre (S), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, hoppas och tror att fler högstadieskolor inför liknande förbud.
– Jag blir jätteglad över att Ljungsbroskolan har tagit det här initiativet och att man har orkat med att ta diskussionen med eleverna, elever som jag förstår inte tycker att det här har varit jätteroligt. Att skolan redan nu ser positiva resultat är ett tecken på att vi behöver ta itu med frågan om sociala medier och mobiler i närheten av våra barn och unga, säger Linköpingspolitikern och fortsätter:
– Initiativet ligger i linje med det som jag tolkar att hela barn- och ungdomsnämnden vill – att vi ska fokusera på undervisningen och våra sociala relationer i skolan och inte på mobilerna. Det här är en skola som visar vägen.
Hur kommer politiken att följa upp Ljungsbro-initiativet?
– Vi kommer att ha uppe frågan utifrån perspektivet vad vi kan göra för att stötta skolorna i att ta steget. Men det är för tidigt att säga exakt vilka beslut det skulle kunna handla om. I slutändan är det ju ett rektorsbeslut.
På vilket sätt skulle ni kunna stötta skolorna?
– Jag tror att det viktigaste stödet vi kan ge är att vara tydliga, gentemot elever, föräldrar och andra som kan ha synpunkter, om att det här är något som även vi politiker stöttar. Sen måste vi såklart undersöka om det finns andra praktiska frågor som vi kan hjälpa till att lösa. Min målsättning är att fler högstadieskolor ska haka på, säger Elias Aguirre.
Nämndens vice ordförande Maria Esbjörnsson Lakatos (LL) är däremot inte lika säker.
– Initiativet i Ljungsbro var en nyhet för mig så jag är inte beredd att ta ställning ännu. Vi uppmanar ju våra elever att använda tekniken i undervisningen på ett bra sätt – men jag vill fundera lite. I dagsläget vet jag inte vad som är bäst, säger hon.