Flera nyheter för dem som parkerar i Linköping

På tisdagen uppdateras parkeringsappen LinPark. Uppdateringen innehåller flera efterfrågade nyheter – men innebär också att tiotusentals användare måste registrera sig på nytt.

Mattias Nilsson på Dukaten ser flera fördelar med den förbättrade appen, men räknar med en hel del frågor till kundtjänst i samband med uppdateringen.

Mattias Nilsson på Dukaten ser flera fördelar med den förbättrade appen, men räknar med en hel del frågor till kundtjänst i samband med uppdateringen.

Foto: Åke Alvin

Linköping2023-01-16 17:00

En nyhet är att man kan ställa in en standardlängd på sina parkeringar. Då upphör parkeringen automatiskt när tiden går ut, om man inte väljer att förlänga den.

– Det är något som användarna har efterfrågat. Nu riskerar man inte att glömma att man har en pågående parkering och komma på det fem dagar senare, säger Mattias Nilsson, mobilitetschef på Dukaten.

En annan nyhet är att man kan växla mellan flera konton – till exempel ett jobbkonto och ett privat. Man kan också köpa abonnemang direkt i appen.

Uppdateringen medför att alla användare på nytt måste registrera sig, med namn, registreringsnummer och betalningsmetod.

– Det beror på att vi byter systemmotor. Då kan vi inte lyfta över de uppgifterna, förklarar Mattias Nilsson.

Räknar ni med några problem i samband med uppdateringen?

– Inte systemmässigt, det känns stabilt. Men vi kommer att ha extrapersonal vid centrala p-hus och parkeringar för att svara på frågor och hjälpa till om det blir något strul.

De som inte har mobiltelefonen inställd på automatisk appuppdatering får några veckor på sig.

– Vi kommer att köra båda systemen parallellt en tid. Vi stänger förmodligen inte av det gamla förrän i mitten av februari, säger Mattias Nilsson.

Över 100 000 personer är registrerade användare av LinPark. Av dem är det 50 000–60 000 som använder appen en genomsnittlig månad. Runt 75 procent av alla betalningar på Dukatens parkeringar sker via appen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!