Liu drabbade av ryska it-attacken

Linköpings universitet är ett av flera universitet som nu drabbas av den ryska it-attacken mot Statens servicecenter. "Vi har haft olika krismöten", säger Pia Rundgren, HR-chef på Universitetet.

Linköpings universitet är ett av de universitet som påverkas av den ryska it-attacken mot Statens servicecenter.

Linköpings universitet är ett av de universitet som påverkas av den ryska it-attacken mot Statens servicecenter.

Foto: Carl Karlsson

Linköping2024-01-23 20:00

Statens servicecenter, som i går drabbades av den ryska it-attacken, är myndigheten som hanterar löneutbetalningar för 120 myndigheter och universitet – med totalt 60 000 anställda.

Statens servicecenter vet inte i dagsläget hur länge problemet kommer att påverka dem, det beror på hur snabbt systemleverantören lyckas åtgärda det.

– Det är en allvarlig situation, men vi har rutiner för liknande incidenter, säger Robert Galluson, kommunikationschef på Statens servicecenter.

It-attacken har också drabbat lön- och schemasystem på Linköpings universitet.

– Vi hade olika möten och krismöten under gårdagen och gjorde upp en plan hur vi ska hantera den här situationen både på kort och på lång sikt. Vi pratade också med HR-direktörer och digitaliseringsdirektörer från de andra drabbade lärosätena i landet för att höra deras erfarenheter och hur de hanterar situationen, säger Pia Rundgren.

Den här krissituationen är någonting som man har jobbat med och försökt att förbereda sig mentalt för. 

– I vår ordinarie krisorganisation har vi jobbat med vad man ska göra och hur man ska tänka om en sådan situation uppstår. Vi har haft ett scenario att någon liknande incident skulle ha hänt. Vi har gjort en risk- och konsekvensanalys och förberett oss åtminstone mentalt på hur vi ska agera. Nu går vi på de planer som vi har gjort och vår interna organisation måste hjälpas åt.

Får alla era medarbetare sin lön på torsdag?

– Ja, det får de. Det blir inga problem och våra medarbetare får också information om det.

Hur drabbas era medarbetare på kort sikt?

– De kan inte använda systemet aktivt, de kan, till exempel, inte lägga in reseräkningar. Men vi försöker lösa det.

Leverantören Tietoevry, som levererar programvaran Primula som nu är satt ur drift, skrev i sin information att åtgärder kan ta ”dagar, kanske veckor”.

Vad gör ni om problemet inte löses på flera veckor?

– Just nu lyssnar vi på vår systemleverantör och förbereder oss på kort och på lång sikt. Och vi pratar med de andra myndigheterna.

Hur blir det med nästa löneutbetalning? Har ni plan B om problemet drar ut på tiden?

– Ja det har vi. Vi har en plan B hur vi kan hantera det på ett eller annat sätt. Jag kan inte redogöra för det, det handlar om ett internt arbete. Men det finns alternativa sätt hur vi kan betala ut löner till vara medarbetare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!